Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon tipsa o firmware för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjanson

Medlem
Jag har läst lite grand om att uppgradera kamerans firmware och undrar om det finns någon här på FS som har lite koll på det. Det jag undrar är om det är lönt, vad vinner jag på det och jag förstår att det beror på vilken kamera det gäller. Kameran som det i första hand gäller är en Nikon D7000 men även en D800 kan vara intressant. Alltså för och nackdelar (om sådana finns) och även om det är en krånglig procedur.......tack på förhand....Kent Janson
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur mycket det ger är kameraspecifikt och vad man har för behov, jag brukar uppdatera när det kommer något jag har nytta av, brukar inte vara några större problem, hur man gör är också beskrivet på nikonsidan. Llänkar till FW för D800 man får först ta reda på vilken version kameran har och så får man läsa vad de olika uppdateringarna har för nytta så får man fundera på om man har något behov av dessa. Har man inte gjort det tidigare så kan det vara flera uppdateringar man får läsa igenom och beakta

 

Ventures

Aktiv medlem
För så gamla kameror borde det ha skrivits spaltmeter om någon uppgradering skulle ha varit en försämring. Om någon version mot förmodan skulle haft problem så hade nog Nikon fixat detta omgående. En uppgradering görs för att förbättra programvaran där man hittat svagheter så det finns inga nackdelar (som inte redan fixats).
 

Kjanson

Medlem
Hur mycket det ger är kameraspecifikt och vad man har för behov, jag brukar uppdatera när det kommer något jag har nytta av, brukar inte vara några större problem, hur man gör är också beskrivet på nikonsidan. Llänkar till FW för D800 man får först ta reda på vilken version kameran har och så får man läsa vad de olika uppdateringarna har för nytta så får man fundera på om man har något behov av dessa. Har man inte gjort det tidigare så kan det vara flera uppdateringar man får läsa igenom och beakta

Jätttack för svaret, skall kolla upp det Mvh Kent Janson
 

Kjanson

Medlem
För så gamla kameror borde det ha skrivits spaltmeter om någon uppgradering skulle ha varit en försämring. Om någon version mot förmodan skulle haft problem så hade nog Nikon fixat detta omgående. En uppgradering görs för att förbättra programvaran där man hittat svagheter så det finns inga nackdelar (som inte redan fixats).
Tackar för hjälpen, skall kolla det Mvh Kent Janson
 

objernulf

Aktiv medlem
Det finns problem med tredjepartsobjektiv, speciellt Sigma. Firmwareuppdateringar har gjort att autofokusen på Sigma HSM-objektiv har slutat att fungera. Detta eftersom Sigma inte har tillgång till kommunikationsprotokollet utan gör "reversed engineering" för att få det att fungera. När Nikon gör en justering kan det då bli problem med objektiv som inte till 100% följer protokollet.
Detta hände t ex med Nikon D810 version 1.13. Allt funkade med 1.12 och med 1.13 slutade autofokusen att fungera med Sigma HSM. För vissa Sigmaobjektiv gick dett skicka in objektivet till Tura för uppdatering (mot en liten kostnad, 124 kr) men inte alla.
Slutsats: googla ordentligt innan du uppdaterar firmware
 
ANNONS