Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kan nån förklara vad inställningarna på min blixt är till för?
- Trådstartare AdamS
- Start datum
AnWi
Aktiv medlem
Jag är ganska övertygad om att grön och gul betyder två olika bländare. På skalan under avstånden står vilken bländare du bör ställa in kameran på om väljaren står på grön resp gul. Maximal räckvidd anges.
Titta på sensorn. Det kan vara en liten skiva med olika stora hål eller olika mörka filter som skymmer den vid de olika inställningarna. På så sätt ändras ofta känsligheten.
/AnWi
Titta på sensorn. Det kan vara en liten skiva med olika stora hål eller olika mörka filter som skymmer den vid de olika inställningarna. På så sätt ändras ofta känsligheten.
/AnWi
rob
Aktiv medlem
Gul A och Grön A är två automatiska lägen.
Det som skiljer är vilken bländare du ska ställa in kameran på. Alltså hur långt blixten orkar lysa, och hur stort skärpedjup i bilden du får.
M betyder manuell.
Så här gör du:
- ställ in filmkänslighet på den översta skalan (ser ut som den står på 200 nu)
- välj vilket A du vill använda, som exempel tar vi Gul A
- ställ kameran på bländaren som visas under dom gula siffrorna, i det här fallet 8
- slutartiden ställer du enligt din kameras instruktion, brukar vara ett X på tidsratten eller kanske tiden i en annan färg. Den tiden eller en längre tid, annars blir inte hela bilden upplyst av blixten.
- ta bilden
Som du ser på skalan så orkar blixten lysa 4.2m med bländare 8, eller 8.5m i det Gräna läget med bländare 4. Så det är upp till dej att välja vad du föredrar, att lysa långt eller ett större skärpedjup.
Så vill du fota nåt som är 3m bort, ställ kameran på Gul. Blixtens automatik ser till att det blir lagom upplyst.
Prova att ställ in den översta skalan på en annan filmkänslighet så ser du att du får andra bländare att ställa in kameran på. Och andra avstånd som blixten orkar lysa.
Om du använder M-läget behöver du inte alls räkna ut något själv. Ställ bara in filmkänsligheten, kolla hur långt bort det du ska fota är och välj bländaren ur skalan. Ställ in den bländaren på kameran och ta bilden.
Lycka till.
långt svar blev det . . .
Det som skiljer är vilken bländare du ska ställa in kameran på. Alltså hur långt blixten orkar lysa, och hur stort skärpedjup i bilden du får.
M betyder manuell.
Så här gör du:
- ställ in filmkänslighet på den översta skalan (ser ut som den står på 200 nu)
- välj vilket A du vill använda, som exempel tar vi Gul A
- ställ kameran på bländaren som visas under dom gula siffrorna, i det här fallet 8
- slutartiden ställer du enligt din kameras instruktion, brukar vara ett X på tidsratten eller kanske tiden i en annan färg. Den tiden eller en längre tid, annars blir inte hela bilden upplyst av blixten.
- ta bilden
Som du ser på skalan så orkar blixten lysa 4.2m med bländare 8, eller 8.5m i det Gräna läget med bländare 4. Så det är upp till dej att välja vad du föredrar, att lysa långt eller ett större skärpedjup.
Så vill du fota nåt som är 3m bort, ställ kameran på Gul. Blixtens automatik ser till att det blir lagom upplyst.
Prova att ställ in den översta skalan på en annan filmkänslighet så ser du att du får andra bländare att ställa in kameran på. Och andra avstånd som blixten orkar lysa.
Om du använder M-läget behöver du inte alls räkna ut något själv. Ställ bara in filmkänsligheten, kolla hur långt bort det du ska fota är och välj bländaren ur skalan. Ställ in den bländaren på kameran och ta bilden.
Lycka till.
långt svar blev det . . .
Carl Hellman
Aktiv medlem
Jag skulle också behöva lite hjälp med min blixt.
Min har tre automatiska lägen vilka jag antar är ungefär domsamma som adams lägen.
Men mitt manuella läge har en kraftreducerare eller nått liknanade ner till 1/16(se bild). Hur fungerar denna? När man ändrar den spaken ändras skalan. Betyder det att bara bländarvärdet ändras eller? Borde inte bilden bli underexponerad då?
Sen det läget som är anviget på bilden är markerat med en blå prick. Den har inga bländarskalor alls. Är den till för TTL? Hur fungerar den? Anger man valfri bländare och blixten lyser upp lagom mängd ljus efter bländarvärdet?
En sista grej jag funderat på är hur blixten vet vilken slutartid man kör på. En del kameror har ju synk på 1/60 medan andra har tex. 1/250. Detta måste ju påverka mängden ljus som behövs men hur vet blixten det?
Blev en väldig massa frågor men jag hoppas ni kan hjälpa till så här i juletid
God Jul
Min har tre automatiska lägen vilka jag antar är ungefär domsamma som adams lägen.
Men mitt manuella läge har en kraftreducerare eller nått liknanade ner till 1/16(se bild). Hur fungerar denna? När man ändrar den spaken ändras skalan. Betyder det att bara bländarvärdet ändras eller? Borde inte bilden bli underexponerad då?
Sen det läget som är anviget på bilden är markerat med en blå prick. Den har inga bländarskalor alls. Är den till för TTL? Hur fungerar den? Anger man valfri bländare och blixten lyser upp lagom mängd ljus efter bländarvärdet?
En sista grej jag funderat på är hur blixten vet vilken slutartid man kör på. En del kameror har ju synk på 1/60 medan andra har tex. 1/250. Detta måste ju påverka mängden ljus som behövs men hur vet blixten det?
Blev en väldig massa frågor men jag hoppas ni kan hjälpa till så här i juletid
God Jul
Bilagor
Carl Hellman
Aktiv medlem
Jag kan tillägga att blixten är en Sunpal B3600 DX, vilken om jag har förstått sunpaks hemsida rätt är densamma som Auto 444D.
AnWi
Aktiv medlem
Carl Hellman skrev:
Jag skulle också behöva lite hjälp med min blixt.
Min har tre automatiska lägen vilka jag antar är ungefär domsamma som adams lägen.
Men mitt manuella läge har en kraftreducerare eller nått liknanade ner till 1/16(se bild). Hur fungerar denna? När man ändrar den spaken ändras skalan. Betyder det att bara bländarvärdet ändras eller? Borde inte bilden bli underexponerad då?
Sen det läget som är anviget på bilden är markerat med en blå prick. Den har inga bländarskalor alls. Är den till för TTL? Hur fungerar den? Anger man valfri bländare och blixten lyser upp lagom mängd ljus efter bländarvärdet?
En sista grej jag funderat på är hur blixten vet vilken slutartid man kör på. En del kameror har ju synk på 1/60 medan andra har tex. 1/250. Detta måste ju påverka mängden ljus som behövs men hur vet blixten det?
Blev en väldig massa frågor men jag hoppas ni kan hjälpa till så här i juletid
God Jul
1/16 betyder att blixten ger 1/16 av full effekt oavsett vad som händer. Du har sannorligt ett manuellt läge där blixten ger full effekt också.
Detta kan vara användbart när blixten inte sitter på kameran och därför inte kan avgöra hur mycket ljus de skall leverera. Det är då det roliga kommer. Avstånd och ledtal och matematik. Med dessa data kan man räkna ut hur mycket ljus blixten kommer att bidra med.
/AnWi
bildsten
Aktiv medlem
Det låter som det är en SUN-blixt.
"Sen det läget som är anviget på bilden är markerat med en blå prick. Den har inga bländarskalor alls. Är den till för TTL? Hur fungerar den? Anger man valfri bländare och blixten lyser upp lagom mängd ljus efter bländarvärdet?"
-Läget är troligen avsett för en extern sensor. Hur det ska användas framgår av bruxen för den.
"En sista grej jag funderat på är hur blixten vet vilken slutartid man kör på."
-Det vet inte kameran
En del kameror har ju synk på 1/60 medan andra har tex. 1/250. Detta måste ju påverka mängden ljus som behövs men hur vet blixten det?"
Det här med synktid är något som är kritiskt för ridåslutarkameror. Blixten, och då särskilt elektronblixten, har mycket kort brinntid, i vissa fall så kort som 1/10 000 sek. Den tänder också omedelbart den får impuls. (Jag ska inte blanda in andra blixttyper, men om du träffar på ett uttag som är märkt FP på en kamera ska du undvika att använda det, det är avsett för "gammelblixtar")
Blixten måste tända när den första ridåhalvan helt öppnat och innan den andra ridåhalvan börjat stänga. Äldre ridåslutarkamerar med långsam ridå kan ha 1/30 eller 1/60 som synktid, nyare kameror 1/125 eller 1/250 som synktid. Nyare kamerar har alltså ridåer som löper snabbare. Många kameror har också lamellslutare som är snabba.
Synktiden kan alltså definieras som den kortaste tid som slutaren är helt öppen.
Blixten tänder alltså när första ridån öppnat helt. Om du ha en kortare tid än synktiden inställd så börjar andra ridån stänga innan första ridån nått helt öppet läge och tänder blixten. Bilden blir då beskuren (kraftigt underexponerad) i ena kanten.
På en del kameror, särskilt nyare, kan man ställa in att blixten ska synkronisera på andra ridån. Det innebär att blixten tänder omedelbart innan andra ridån börjar stänga. En viss del av exponeringen sker då i befintligt ljus innan blixten tänder. Hur stor del av exponeringen som ska ske innan ställer man alltså in med en exponeringstid som är längre än kamerans synkroniseringstid. Det här kan man utnyttja för att få ett intryck av rörelse i bilden. Det har förklarats på andra ställen på FS.
"Sen det läget som är anviget på bilden är markerat med en blå prick. Den har inga bländarskalor alls. Är den till för TTL? Hur fungerar den? Anger man valfri bländare och blixten lyser upp lagom mängd ljus efter bländarvärdet?"
-Läget är troligen avsett för en extern sensor. Hur det ska användas framgår av bruxen för den.
"En sista grej jag funderat på är hur blixten vet vilken slutartid man kör på."
-Det vet inte kameran
En del kameror har ju synk på 1/60 medan andra har tex. 1/250. Detta måste ju påverka mängden ljus som behövs men hur vet blixten det?"
Det här med synktid är något som är kritiskt för ridåslutarkameror. Blixten, och då särskilt elektronblixten, har mycket kort brinntid, i vissa fall så kort som 1/10 000 sek. Den tänder också omedelbart den får impuls. (Jag ska inte blanda in andra blixttyper, men om du träffar på ett uttag som är märkt FP på en kamera ska du undvika att använda det, det är avsett för "gammelblixtar")
Blixten måste tända när den första ridåhalvan helt öppnat och innan den andra ridåhalvan börjat stänga. Äldre ridåslutarkamerar med långsam ridå kan ha 1/30 eller 1/60 som synktid, nyare kameror 1/125 eller 1/250 som synktid. Nyare kamerar har alltså ridåer som löper snabbare. Många kameror har också lamellslutare som är snabba.
Synktiden kan alltså definieras som den kortaste tid som slutaren är helt öppen.
Blixten tänder alltså när första ridån öppnat helt. Om du ha en kortare tid än synktiden inställd så börjar andra ridån stänga innan första ridån nått helt öppet läge och tänder blixten. Bilden blir då beskuren (kraftigt underexponerad) i ena kanten.
På en del kameror, särskilt nyare, kan man ställa in att blixten ska synkronisera på andra ridån. Det innebär att blixten tänder omedelbart innan andra ridån börjar stänga. En viss del av exponeringen sker då i befintligt ljus innan blixten tänder. Hur stor del av exponeringen som ska ske innan ställer man alltså in med en exponeringstid som är längre än kamerans synkroniseringstid. Det här kan man utnyttja för att få ett intryck av rörelse i bilden. Det har förklarats på andra ställen på FS.
Carl Hellman
Aktiv medlem
Just det blå läget kan jag inte förstå mej på.
Jag har kollar igenom bruksandvisninen massa ggr. men det står inte det minsta om den, bara dom andra tre lägena.
Jag har kollar igenom bruksandvisninen massa ggr. men det står inte det minsta om den, bara dom andra tre lägena.
Arlemo
Aktiv medlem
Sen fortsättning på tråden...
Med en liknande blixt som ovan, hur ska jag tänka om jag vill använda längre tid än synktiden för att blanda in befintligt ljus också, använda blixten för upplättning i solsken exempelvis?
Är det möjligt att använda något av automatlägena, eller bör jag använda M-läget?
T ex motljusbild, hur ska jag göra för att få lämplig exponering av bakgrund och motiv?
Blir det någon krumbukt med att jag ska dämpa blixten genom att lura den att den ska lysa kortare än det verkliga avståndet och dessutom underexponera med kameran för att motivet faktiskt blir ljusare när blixten slår..?
Rätt eller helt fel? Finns någon bra tumregel?
Vore kul om någon kunde ge lite ledtrådar.
/Tomas
rob skrev:
Gul A och Grön A är två automatiska lägen.
Det som skiljer är vilken bländare du ska ställa in kameran på. Alltså hur långt blixten orkar lysa, och hur stort skärpedjup i bilden du får.
M betyder manuell.
Så här gör du:
- ställ in filmkänslighet på den översta skalan (ser ut som den står på 200 nu)
- välj vilket A du vill använda, som exempel tar vi Gul A
- ställ kameran på bländaren som visas under dom gula siffrorna, i det här fallet 8
- slutartiden ställer du enligt din kameras instruktion, brukar vara ett X på tidsratten eller kanske tiden i en annan färg. Den tiden eller en längre tid, annars blir inte hela bilden upplyst av blixten.
- ta bilden
Som du ser på skalan så orkar blixten lysa 4.2m med bländare 8, eller 8.5m i det Gräna läget med bländare 4. Så det är upp till dej att välja vad du föredrar, att lysa långt eller ett större skärpedjup.
Så vill du fota nåt som är 3m bort, ställ kameran på Gul. Blixtens automatik ser till att det blir lagom upplyst.
Prova att ställ in den översta skalan på en annan filmkänslighet så ser du att du får andra bländare att ställa in kameran på. Och andra avstånd som blixten orkar lysa.
Om du använder M-läget behöver du inte alls räkna ut något själv. Ställ bara in filmkänsligheten, kolla hur långt bort det du ska fota är och välj bländaren ur skalan. Ställ in den bländaren på kameran och ta bilden.
Lycka till.
långt svar blev det . . .
Med en liknande blixt som ovan, hur ska jag tänka om jag vill använda längre tid än synktiden för att blanda in befintligt ljus också, använda blixten för upplättning i solsken exempelvis?
Är det möjligt att använda något av automatlägena, eller bör jag använda M-läget?
T ex motljusbild, hur ska jag göra för att få lämplig exponering av bakgrund och motiv?
Blir det någon krumbukt med att jag ska dämpa blixten genom att lura den att den ska lysa kortare än det verkliga avståndet och dessutom underexponera med kameran för att motivet faktiskt blir ljusare när blixten slår..?
Rätt eller helt fel? Finns någon bra tumregel?
Vore kul om någon kunde ge lite ledtrådar.
/Tomas
AnWi
Aktiv medlem
Blixten ger ju bara ljus under en mycket kort tid. Mycket kortare än den tid slutaren är öppen. Mängden blixtljus som bilden tillförs påverkas därför inte alls av slutartiden. Bara omgivningens ljus i förhållande till blixten. Dubblar du slutartiden utan att ändra bländare kommer det som inte belyses med blixten att framstå som ljusare.
Hur just din blixt reagerar på motljus är lite svårt att veta. I princip skall den fungera lika bra i motljus. Det är dock ute du kommer att vilja ha kortast möjliga slutartid. Annars kommer blixten inte alls att ge något bidrag.
/AnWi
Hur just din blixt reagerar på motljus är lite svårt att veta. I princip skall den fungera lika bra i motljus. Det är dock ute du kommer att vilja ha kortast möjliga slutartid. Annars kommer blixten inte alls att ge något bidrag.
/AnWi
Similar threads
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K






