Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kartellverksamhet på minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Det verkar nästan som att SanDisk har total dominans på den svenska minneskortmarknaden, vilket nog inte är så bra för oss konsumenter.

Jag nyss köpt ett Kingston elite pro 133x 4Gb för 279 kr inkl frakt och moms. Tyvärr kunde jag inte hitta det i butik, så det blev postorder.

Sandisks motsvarighet (Extreme III) kostar 451 kr plus frakt på prisjakt, 550 kr på cyberphoto.

Kingston ger mig "livstids garanti", vad det nu innebär, men Sandisk gör det inte.

Så gott folk: köp Kingston! Mer konkurrens är bra för priserna. :)

Kartell är fel ord

319 spänn på Megastore för ett CF Extreme III 4GB.

Dustin t ex säljer inte bara Sandisk
TBH säljer ett antal fabrikat.

Du har rätt i att Sandisk dominerar men priserna varierar så kartell är det inte

Flera stora butiker säljer nog helst "säkra kort".
Visst har det väl varit en allmän uppfattning att det är minst problem med Sandisk.
Det betyder inte att det faktiskt är problem med andra kort.
Jag tror att flera inte riktigt orkar hålla på att konkurrera med alla nätbutiker med produkter som kostar några hundralappar.
Det är alltid lite billigare någon annanstans

Jo, visst, det är "alltid" billigare på nätet. Men håll med om att priserna i butik på t ex SanDisk är rätt löjliga? Varför tar de mer än dubbla priset på en jämförbar produkt? Kingston är rätt stora, har ju tillverkat minnen till allt möjligt så länge jag kan minnas.

Hittade inte det låga priset på prisjakt, men det var ett bra tips. Tack!

Det där var en bra sida som jag missat. Tur för mig att det inte är speciellt viktigt i min fotografering att ha jättesnabbt kort. Mitt kort har en fin blomma på, och det är faktiskt viktigare. :)

Skulle jag plåta sport hade det varit en annan femma!

Kanske är det så jag haft svårt att hitta ett lagom snabbt kort på 4 Gig. De enda jag hittat i Göteborg har varit dyra och säkert jättesnabba. Utan blomma dock.

timeUnit skrev:
Det verkar nästan som att SanDisk har total dominans på den svenska minneskortmarknaden, vilket nog inte är så bra för oss konsumenter.

Jag nyss köpt ett Kingston elite pro 133x 4Gb för 279 kr inkl frakt och moms. Tyvärr kunde jag inte hitta det i butik, så det blev postorder.

Sandisks motsvarighet (Extreme III) kostar 451 kr plus frakt på prisjakt, 550 kr på cyberphoto.

Kingston ger mig "livstids garanti", vad det nu innebär, men Sandisk gör det inte.

Du måste väl mena att SanDisk Extreme IV kostar 451 kr som lägst på prisjakt. III:an kostar ju 279:- dvs samma som du betalade för ditt Kingston.

// Maxe

Re: Re: Kartellverksamhet på minneskort?

Maxe skrev:
Du måste väl mena att SanDisk Extreme IV kostar 451 kr som lägst på prisjakt. III:an kostar ju 279:- dvs samma som du betalade för ditt Kingston.

// Maxe

Japp jag skrev fel.

Billigast SanDisk Extreme III 4 Gb på prisjakt är 279 kr plus frakt. Megastore tar 319, Cyberphoto tar 550.

Sorry.

Varje sommar kommer ett gäng turister in till mig med minneskort som krånglar.
Det är nästan alltid billiga kort som köpts på nätet eller som ingick i paket.
För mig är det självklart att alltid använda SanDisk Extreme-4 kort som jag upplever som kassaskåpssäkra.
Snabbheten på korten har ingen praktisk betydelse vid fotograferingen. Däremot är det en dröm att ladda ner extreme 4-korten med extremeläsaren.
Det får allt annat att se gammalt och trött ut.
Det är viktigt när jag kommer hem med 4-5 fyllda fyragigskort.

timeUnit skrev:

Brasklapp:

Ni som har en Konica Minolta 7D eller 5D ska absolut inte köpa ett Kingstonminne till era kameror hur billiga de än är utan att läsa detta först:

Skälet att ni bör avstå är att firmware i dessa kameror inte är optimerad för att ta tillvara Kingstonminnenas möjliga prestanda. Med Kingstonminnen får man oerhört mycket sämre prestanda än med exv SanDisk eller Lexar. Det märkliga är att när jag testade detta själv för något år sedan så märkte jag inte någon skillnad alls mellan de olika Kingstonminnena som fanns då (tre olika prestandanivåer och prislappar) och detta bekräftas av Dyxum.com som har en lista över olika minneskorts prestanda i olika KM och Sonykameror. Besök Dyxum innan ni väljer minneskort till dessa kameror annars kanske ni blir besvikna i onödan.

Kartell är väl då flera företag kommer överens om ett pris?

Monopol vore väl ett bättre namn för denna tråd?

hornavan skrev:
Snabbheten på korten har ingen praktisk betydelse vid fotograferingen. Däremot är det en dröm att ladda ner extreme 4-korten med extremeläsaren.

I Nikon D3, D300 och D700 har korthastigheten betydelse; om man fotograferar något där man fyller bufferten i kameran går det klart snabbare att tömma bufferten med ett Sandisk Ducati än t.ex. ett Extreme III. För de flesta turister antar jag dock att det inte spelar någon roll :)

Jag ser inte heller någon som helst anledning att snåla när man köper minneskort. Köper man Sandisks snabba kort så vet man att det kommer att fungera. Det fungerar säkert oftast med billigare kort också, men jag tycker inte det är värt risken ...

Ang. kartell/monopol

Priserna på Sandisks produkter är likartade på Scandinavian, Cyberphoto, Expert och de allra flesta butiker jag hittade kortet på. Det var därför jag skrev kartell. Jag överdriver lite, jag menar inte kartell som i brottslig. Kanske framgick detta inte på nätet.

Det är ju billigare på nätet så klart. Men jag tycker det är tråkigt att flera av de stora säljer uteslutande Sandisk och till "samma" priser. Vore kanske intressant att ta in t ex Kingston till lägre pris som ett alternativ.

Om nu detta blomförsedda underverk börjar krångla och jävlas, då har min snålhet och estetiska övertygelse bitit mig i rumpan. ;-)

afe skrev:
I Nikon D3, D300 och D700 har korthastigheten betydelse; om man fotograferar något där man fyller bufferten i kameran går det klart snabbare att tömma bufferten med ett Sandisk Ducati än t.ex. ett Extreme III. För de flesta turister antar jag dock att det inte spelar någon roll :)

Jag tror att det spelar mycket liten roll för den absoluta majoriteten av världens fotografer. :) Inte bara turisterna.

Sedan är det väl så att SD-kort samt microSD helt tagit över marknaden, och CF-kort blir en mer och mer marginaliserad produkt.
Vilket gör att både utveckling och prispress stannar av.

Jag tycker det är intressant hur folk resonerar ang minneskort. Många stoppar i vad skit som helst i kamerorna, något som inte varit tänkbart på analogtiden då film användes.

Har fortfarande ångest för en film jag stoppade i kameran när jag var på utlandstjänst i Bosnien 1996 då jag fick slut på film. Jag fick då en rulle av en kille i gruppen, det var en sådandär ersättningsrulle från Extrafilm. Ni vet en sådan man fick om man kryssade i att man ville ha en ny rulle medskickad tilsammans med bilderna till brevlådan. Sämre film har jag aldrig använt.

För att knyta ihop säcken så menar jag på att snåla med minneskortköpet är som att stoppa i en film från Extrafilm i kameran. Jag vill kunna lita på min utrustning i allt från avtryckarknappen till backuphantering av bilderna.

Mvh

Johan Maxe

Jag tycker alla skall ta en titt på TBH. De har över lag mycket bra priser på sina minneskort. Förutom Sandisk verkar också Transcend ha mycket bra kort. Deras specar är alltid lika bra eller tom något bättre än Sandisks, samt att de ger livstids garanti på sina snabbare korttyper.

Maxe skrev:
"För att knyta ihop säcken så menar jag på att snåla med minneskortköpet är som att stoppa i en film från Extrafilm i kameran. Jag vill kunna lita på min utrustning i allt från avtryckarknappen till backuphantering av bilderna."

Jag håller med dig! Jag tycker dock det blir lite konstigt om, jag säger om, man menar att allt utom SanDisk är "extrafilm", det borde ju rimligtvis finnas fler aktörer som producerar kvalitetskort. Alla kan ju inte behöva köpa de allra dyraste minneskorten, det borde finnas mellanskikt som är jättebra, men inte Ducati-snabba. :)

Jag tycker det är skittråkigt att korttillverkarna ljuger om sina specar, som ju visar sig på galbraiths sida. Sånt borde verkligen vara straffbart. För mig, som inte är så kunnig på minneskort (men lär bli), är det ju inte lätt att veta att korten egentligen inte alls lever upp till vad de lovar. Tycker att svenska fototidningar kan vara lite hårdare där, skriva oftare om minneskort och deras riktiga kapacitet.

För övrigt gjorde jag ett inte så vetenskapligt test på kapaciteten på mitt Kingston-kort. 33 jpg i rad innan kameran saktar ner, 18 Raw (det är väl förmodligen kamerans buffert som jobbar, inte kortet). Jag tror att kortet är ganska långsamt, säkert inte i närheten av Extreme III och IV. Det tog ett bra tag innan bufferten tömdes. Jag får se hur kortet fungerar i längden.

paul innergård skrev:
Jag tycker alla skall ta en titt på TBH. De har över lag mycket bra priser på sina minneskort. Förutom Sandisk verkar också Transcend ha mycket bra kort. Deras specar är alltid lika bra eller tom något bättre än Sandisks, samt att de ger livstids garanti på sina snabbare korttyper.

Specifikationer och tester har inte något större värde i sammanhanget. Det viktigaste är att jag kan lita på att kortet inte krånglar.
Tyvärr är min erfarenhet att ju dyrare desto bättre.
Trancend tillhör de märken som inte alltid fungerar.Likaså SanDisks enklare minnen. I min ovetenskapliga studie tycks memory sticks av alla märken vara mer utsatta för komplikationer.
Livstids garanti är i praktiken värdelöst om jag förlorar en värdefull bild.

Kanske vore det bra med en publik databas där fotografer kan rapportera problem med sina minneskort. Självklart med lite uttömmande info om vad, när, vilken etc så att informationen blir relevant. Över tid blir detta ett stort arkiv där tillförlitligheten på de olika korten kan verifieras. Denna skulle kunna drivas av fotosidan eller kanske konsumentverket? Självklart ska den vara internationell. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto