Annons

Kläder för vandring och fågelfotografering i skog och mark

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Som den amatör jag är går jag just nu runt i svarta skor med små inslag av lila, grönt och rött, svarta byxor, svart jacka med lila på bröst och ärmar samt lite vitt. Blev upplyst om att det kanske inte är optimal klädsel om man vill komma nära fåglar!

Så, min fråga är, utan att se ut som en jägare med konstig camo, hur bör jag då gå klädd för att åtminstone vara lite smidigare i naturen och inte sticka ut alldeles för mycket i fåglarnas ögon? Tänker primärt färger osv.
 

BeBest

Aktiv medlem
1 Tysta kläder utan blänkande tyg.
2 En matt färgskala, typ hök, uggla, duva, kråka eller kaja.
3 Något som tar bort ett blekt ansikte typ maskeringsfärg i lövfärger, alternativt schal är inte fel. Om du inte har dylikt tillgängligt vänd inte ansiktet för ofta eller för länge mot fågeln.
4 Stirra inte på fågeln! Stirrande ögon innebär en omedelbar fara i fågelvärlden och kan utlösa en flyktreaktion.
5 Ta tid på dig och rör dig långsamt och se ut som tänkte plocka blommor, bär eller svamp. Ju mer ointresserad av fågeln du verkar vara, ju närmare kan du ta dig.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Efter biotop och att undvika starka signalfärger är bra att tänka på. Fåglarna har ju färgseende till skillnad mot älgarna =)
En del motiv bryr sig inte. En galen tjädertupp blir antagligen bara upphetsad av kläder från tidigt 90-tal och de flesta ugglearter är totalt obrydda =)
Men generellt grönt eller beige och ej reflekterande eller prasslande tyg. En del motiv kan innebära att du måste gå all in och använda lövcamo, handskar och myggnät för ansiktet eller ännu hellre gömsle ( t ex spelande tjäder/ orre, rovfåglar på matning, skygga fåglar vid häckplats etc.
För flesta småfåglar räcker det med diskret klädsel och att du rör dig minimalt och försiktigt, de verkar ofta mer instinktivt nervösa för plötsliga rörelser än för din närvaro. Situationer runt fågeldrag där en mindre armé av män i övre medelåldern står i en halvcirkel runt en buske och stojar och stimmar brukar vara ett dåligt recept på bra bilder och fågeln brukar vara påtagligt motvillig att visa sig bra (sen skyller man ofelbart på fotografen!).

Närma dig försiktigt. Fåglarna brukar vara vaksamma men fortsätta med sitt tills de märker att man stannar och tittar på dom inom deras säkerhetsavstånd. I fjällen går det t ex sällan att gömma sig. Då brukar jag närma mig en födosökande eller sjungande fågel lite i taget. Det tar tid, men när fågeln annars blivit nervös och flugit iväg på 20 meters håll kan man istället ha fågeln på 5-6 meters håll om man tar ett par meter i taget, speciellt om man ålar sista biten. Sedan tar man sig tillbaka på samma sätt.

Framförallt, klä dig varmt. Det är varmt att gå med utrustningen, men det blir fort kallt efter någon halvtimmes stillasittande. Alltid mössa och handskar med i väskan även om det känns som om det inte skulle behövas. Även på sommaren är långärmat och långbyxor att rekommendera i skog och mark. Tunna handskar är bra mot ohyra också. Annars är det hart när omöjligt att så långt det går hålla ifrån sig mygg, myror och andra kryp när man sitter still och det skyddar mot ris och annan vegetation och fästingar när man går ut till fotoplatsen.
Men det bästa råd jag kan ge dig om du ska fota "medelskygga" fåglar är att vara beredd på att vara mycket stilla på platsen länge. Gärna med någon form av stativ så att du kan hålla fågeln stadigt i sökaren tills den rätta bilden sitter.
Försiktiga rörelser är viktigare än camokläder i många fall.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Tack för tips! Ni verkar bekräfta det jag var rädd för, alltså att jag måste spöka ut mig. Jag vill ju även undvika uppmärksamhet från människor, haha.

Mellanting att gå på det Oförbätterlig skrev - beige och grönt. Inga starka, lysande färger. Det känns lite mer hoppfullt i alla fall, även om jag helst av allt bara klär mig i helsvart. :(
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Pratar vi att gå ut i markerna i rätt område för att fota något du inte vet på förhand att du ska fota blir det ganska otympligt att gå i lövcamo med camofärg i ansiktet =). Då funkar det bättre med kläder som i alla fall är så pass att du kan improvisera på plats. Inte lågskor och vardagskläder, bara rejäla typ jaktkläder i utan signalfärger, som passar för miljön.
Vet du att du ska fota kungsfiskare vid bo, fota orrspel eller någon annan situation där du vet exakt var fotoplatsen är finns ingen anledning att inte ta ett gömsle så att du kan göra det bekvämt för dig och röra dig fritt innanför dess väggar.
Lövcamo skulle jag ta mer om jag vet ungefär var jag ska fota men behöver kunna röra mig en del. T ex om jag vill fota jagande jorduggla längs en åkerkant och inte vill att den ska vara speciellt medveten om min närvaro så att den inte undviker området runt mig.

Jag ville mest poängtera att oavsett klädseln så är beteendet skitviktigt, inga plötsliga rörelser! Studera fågeln i ögonvrån, verkar den nervös är det bara att vänta och göra omtag när den verkar mer avspänd.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Pratar vi att gå ut i markerna i rätt område för att fota något du inte vet på förhand att du ska fota blir det ganska otympligt att gå i lövcamo med camofärg i ansiktet =). Då funkar det bättre med kläder som i alla fall är så pass att du kan improvisera på plats. Inte lågskor och vardagskläder, bara rejäla typ jaktkläder i utan signalfärger, som passar för miljön.
Vet du att du ska fota kungsfiskare vid bo, fota orrspel eller någon annan situation där du vet exakt var fotoplatsen är finns ingen anledning att inte ta ett gömsle så att du kan göra det bekvämt för dig och röra dig fritt innanför dess väggar.
Lövcamo skulle jag ta mer om jag vet ungefär var jag ska fota men behöver kunna röra mig en del. T ex om jag vill fota jagande jorduggla längs en åkerkant och inte vill att den ska vara speciellt medveten om min närvaro så att den inte undviker området runt mig.

Jag ville mest poängtera att oavsett klädseln så är beteendet skitviktigt, inga plötsliga rörelser! Studera fågeln i ögonvrån, verkar den nervös är det bara att vänta och göra omtag när den verkar mer avspänd.
Än sålänge går jag mest omkring och hoppas på det bästa. Jag sitter sällan och glor särskilt länge på samma plats utan är mest i rörelse. Gillar att traska runt. :D Framtiden kanske ser annorlunda ut dock om intresset växer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vill man inte klä sig i kamouflage så fungerar nog brunt och grönt ganska bra. Jag tycker nog att rörelser skrämmer mer än färger. Går man ut på stranden och nära vadarna så drar de iväg, men det kan också bli några fina bilder. Om man därefter sätter sig där, eller man kan faktiskt stå kvar, så kommer de tillbaka. Jag köpte ett billigt kamouflageset på Biltema för 100:-, tycker faktiskt i förflyttning att det skrämmer lika mycket som vanliga kläder, fast sitter man still så är det mer effektiv.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Läste en grej härom dagen om fåglar och UV-seende och hur viktigt det var att inte ha en färg som reflekterar mycket då det blir väldigt tydligt för fåglarna. Den färg som reflekterar minst UV är ju svart. Betyder det att svart egentligen är en mycket bra färg då? :p
 
ANNONS