Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knasig skanner vill inte skanna rtg-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Jag blir aldrig riktigt klok på jobbets skanner (Nikon LS 2000). Ibland skannar den snällt rtg-bilder (avfotograferade på dia), men alltsom oftast blir bilderna som den bifogade filen - alternativt kraschar skannerprogrammet. Ibland kan jag lura den genom att måla en liten svart prick mitt i det fältet som blivit helt vitt och skanna diat en gång till... inte helt smidigt.
Varför gör den så här, och vad ska jag göra åt det?

Tack på förhand,

Lisa W

rtg-bilder? Röntgenbilder? Kan det vara så att den försöker att den försöker att tolka bilden med sin höga kontrast som en ''vanlig'' bild? Har du pratat med Nikon om saken? Jag har bara hört gott om deras företagssupport. Ett annat alternativ är att prova vuescan.

Tack för dina (om än inte nya) tips. Ska prova vue-scan, det finns på en borttappad CD någonstans i min lägenhet... Jag hade väl mest hoppats på att det skulle vara något fånigt nybörjarfel typ; "du har ju inte tryckt in den gula knappen till vänster".

Ja, rtg = röntgen (lite miljöskadad blir man ju)

ANNONS
Götaplatsens Foto