Annons

Kompaktkamera med mer än bara auto

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej.

Söker en kompakt kamera med följande krav...

* Liten. Det ska alltså inte vara någon långzoomare. De benämns ju även som kompakter.

* Manuell exponeringsinställning eller tidsautomatik.

* Snabb (med tanke på kompakt) autofokus som funkar när det är lite mörkare.

* Upplösningen spelar ingen roll, gärna låg för mindre brus.

* Lågt brus på höga ISO.

* RAW format är absolut inget krav, men vore kanske kul.

Finns denna kamera?

Ett exempel på kamera som åtminstone delvis uppfyller dina kriterier torde vara Canon PowerShot G7, förvisso utgången modell,men som torde finnas som begagnad, eller G9.

robert nordin skrev:
Ett exempel på kamera som åtminstone delvis uppfyller dina kriterier torde vara Canon PowerShot G7, förvisso utgången modell,men som torde finnas som begagnad, eller G9.

Har tittat på testbilder med G9 men det var lite väl mycket brus. Blir väl så när man klämmer in 12 Mpix på så liten yta.
6 Mpix skulle räcka alldeles bra. Jag skulle inte tveka att köpa en med 4 Mpix heller.

/Thomas

Får du tag på en Fujifilm F31fd så tror jag den uppfyller dina flesta krav. Den är ganska liten och jag upplever den som snabb, har tids- och bländarautomatik, och är en av få kompaktkameror som ger acceptabelt brus på ISO över 400.

Personligen tycker jag inte det är någon större vits med att ha manuella inställningar av bländare och slutartid på en kompaktkamer då de ger väldigt långt skärpedjup redan från största bländare pga sina små bildsensorer. Så det går inte att påverka bilderna speciellt mycket.

Fogel70 skrev:
Får du tag på en Fujifilm F31fd så tror jag den uppfyller dina flesta krav. Den är ganska liten och jag upplever den som snabb, har tids- och bländarautomatik, och är en av få kompaktkameror som ger acceptabelt brus på ISO över 400.

Personligen tycker jag inte det är någon större vits med att ha manuella inställningar av bländare och slutartid på en kompaktkamer då de ger väldigt långt skärpedjup redan från största bländare pga sina små bildsensorer. Så det går inte att påverka bilderna speciellt mycket.

Ja F31fd har jag hört ska vara bra. Har dock inte lyckats hitta någon.

Du har rätt i den med manuella inställningar.
Dock vill jag kunna styra bländaren, för lite kontroll.

WFS) (j.asplund skrev:
exponeringskompensation kan ju vara en lämplig funktion dock

Detta är något jag söker i en eventuell nya kompaktkamera också. en snabbt och enkelt åtkomlig exponeringskompensering. Helst ett bakre inmatningshjul eller liknande så man slipper gå via menyer. Finns en sån kamera?

fujicanon skrev:
Hmm; denna "styrningen" ger lite värkning på denna lilla sensor. (1: 2.8-5.0) Skillanden i skärpedjup kann knappt anas.
/Erik J

Minsta bländare är väl ändå inte F5?
Men det stämmer ju hur som helst att skärpedjupet inte ändras så mycket. Men något gör det väl i alla fall.

Hur som helst har jag mer kontroll om jag kan styra bländaren.

/Thomas

WFS) (j.asplund skrev:
exponeringskompensation kan ju vara en lämplig funktion dock

Ja men det är ju inte samma sak.

Om jag t.ex behöver en snabb slutartid för att frysa en rörelse. Då kan det ju vara bra att kunna ställa ISO och bländare manuellt, eller hur?

Det skulle duga om jag kunde ändra bländar/slutartids kombinationen.
Är det "shiftfunktion" det brukar heta, när man i P-läge kan ändra denna kombination?

/Thomas

Alla kompaktkameror brukar annars ha olika motivprogram för att styra kamerans automatik, där tex sportprogrammet väljer kortast möjliga slutartid och där landskapsprogrammet väljer största möjliga skärpedjup. Det tycker jag brukar räcka. AutoISO brukar de också ha, men även möjlighet att styra ISO manuellt. Men på de flesta kameror är det nog bara i undantagsfall man vill använda annat än lägsta känslighet då bruset tar överhand annars.

F31fd har en knapp på baksidan där man kan styra exponeringskompensionen med. Tror Canon G9 har liknande funktionallitet.

jtkarlsson skrev:
Vill gärna ha lite zoom.

/Thomas
Om inte GR duger för att den inte har någon zoom så finns ju alltid Ricoh R7 med lång zoom motsvarande 28-200mm i ett mycket litet hus. Dock inte mycket "att skruva på" men mängder av olika program för olika behov om det inte känns under din värdighet som "riktig fotograf" :). 8 Mp, bildstabilisering och macro ner till 1 cm får man också för 3000 spänn. Annars kan jag bara hålla med föregående talare. Kompakterna är inte lika känsliga skärpedjupmässigt som kameror med större sensorer. Det gäller bara att sätta sig in i vad de olika motivprogrammen gör och välja något passande. Kompaktkameror är faktiskt hur kul som helst och jag tycker jag får mer fotograferat med en liten kamera man kan ha med sig överallt utan att få "vattenbärararm" än en tung och klunsig DSLR.

Senast ändrad:
Fogel70 skrev:
Alla kompaktkameror brukar annars ha olika motivprogram för att styra kamerans automatik, där tex sportprogrammet väljer kortast möjliga slutartid och där landskapsprogrammet väljer största möjliga skärpedjup. Det tycker jag brukar räcka. AutoISO brukar de också ha, men även möjlighet att styra ISO manuellt. Men på de flesta kameror är det nog bara i undantagsfall man vill använda annat än lägsta känslighet då bruset tar överhand annars.

F31fd har en knapp på baksidan där man kan styra exponeringskompensionen med. Tror Canon G9 har liknande funktionallitet.

Ja det är ju faktiskt ett alternativ med motivprogram.

Sten-Åke Sändh skrev:
Om inte GR duger för att den inte har någon zoom så finns ju alltid Ricoh R7 med lång zoom motsvarande 28-200mm i ett mycket litet hus. Dock inte mycket "att skruva på" men mängder av olika program för olika behov om det inte känns under din värdighet som "riktig fotograf" :). 8 Mp, bildstabilisering och macro ner till 1 cm får man också för 3000 spänn. Annars kan jag bara hålla med föregående talare. Kompakterna är inte lika känsliga skärpedjupmässigt som kameror med större sensorer. Det gäller bara att sätta sig in i vad de olika motivprogrammen gör och välja något passande. Kompaktkameror är faktiskt hur kul som helst och jag tycker jag får mer fotograferat med en liten kamera man kan ha med sig överallt utan att få "vattenbärararm" än en tung och klunsig DSLR.

Som jag skrev så är ju motivprogrammen ett alternativ och inte under min värdighet. Spelar ingen roll om jag använder sportmotivprogram eller väljer en stor bländare för att få kort tid.

Ska titta vidare på fler modeller.

Någon som vet hur Fujifilm Finepix F40fd står sig mot andra i samma klass?

jtkarlsson skrev:
Minsta bländare är väl ändå inte F5?
Men det stämmer ju hur som helst att skärpedjupet inte ändras så mycket. Men något gör det väl i alla fall.

Hur som helst har jag mer kontroll om jag kan styra bländaren.
/Thomas

Minsta bländre på F30-40-40 vet jag icke; men på F10 -11 är den 5.0

ANNONS
Götaplatsens Foto