Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplement till Canon EF 400/5,6?

Produkter
(logga in för att koppla)

R Fröderberg

Aktiv medlem
Hej igen ,

Skulle behöva lite tips på kompletterande objektiv till EF400/5,6.
Byter förmodligen bort mitt EF100-400 L IS mot ett EF400/5,6 för fågelfotografering. Vill däremot skaffa ett telezoom för vandring i skogen och snabba bilder på älg, gris och småvilt.

Vad skall jag titta efter? L objektiv är nog redan bestämt men vilket?

Har tittat lite på 70-200 av alla sorter men vilken modell är mest värd pengarna? 2,8 4,8 IS eller int osv....

Vill tillägga att jag bara äger 100-400 objektivet idag så
övrig fotografering går lixom bort, Därför vill jag hitta ett
bra objektiv som komplement till mitt kommande 400/5,6.

Mvh/Roger F

Tjenare,

Om du bara kommer ha 400/5.6, och inte ens en stackars liten kittglugg, så hade jag nog först rekomenderat dig att skaffa någon tokbillig standardzoom. För typ 1000:-. För mig är det helt otänkbart att bara ha telezoomar...
Sedan så rekommenderar jag canon 70-200/4L. Lätt, kompakt, billig, väldigt bra pris/prestanda.
Sigmas 70-200/2.8 är en jättehärlig glugg annars. Lite dyrare, lite tyngre.
Canon 70-200/2.8 Is / utan is. Klumpiga och dyra, men väldigt bra.
Canon 70-200/4 IS. Har man pengarna så! :)

Läs runt lite, kolla rescensionerna. Finns kilometervis om dessa objektiv.

Men oavsett, jag hade inte klarat mig utan en standardzoom. Kan vara en billig plastsak, huvudsaken är att man har möjligheten att ta dessa bilder...

Tjenare,

Om du bara kommer ha 400/5.6, och inte ens en stackars liten kittglugg, så hade jag nog först rekomenderat dig att skaffa någon tokbillig standardzoom. För typ 1000:-. För mig är det helt otänkbart att bara ha telezoomar...
Sedan så rekommenderar jag canon 70-200/4L. Lätt, kompakt, billig, väldigt bra pris/prestanda.
Sigmas 70-200/2.8 är en jättehärlig glugg annars. Lite dyrare, lite tyngre.
Canon 70-200/2.8 Is / utan is. Klumpiga och dyra, men väldigt bra.
Canon 70-200/4 IS. Har man pengarna så! :)

Läs runt lite, kolla rescensionerna. Finns kilometervis om dessa objektiv.

Men oavsett, jag hade inte klarat mig utan en standardzoom. Kan vara en billig plastsak, huvudsaken är att man har möjligheten att ta dessa bilder...

Hej Stefan, tack för svaret =)

Vilken av alla sigma 70-200 modeller menar du?
Kan det inte vara extra bra med 2,8 i dom mörka skogarna?

Mvh/Roger

ANNONS
Götaplatsens Foto