Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konrakt!!! Hur författar man ett sådant?

Produkter
(logga in för att koppla)

i c o n

Avslutat medlemskap
Hej gott folk! jag tänkte fråga er vad man eg skall skriva för kontrakt när man skall sälja en bild? Grejjen är att bilden skall användas på en hemsida och tryckas upp som reklamaffisher, jag har redan satt ett fast pris för detta, men vill inte att bilden skall få spridas, eller tryckas på annat än reklamaffisher samt att de inte skall få copyright på mitt verk.

Vore jättetacksam för hjälp!

Mvh/
Elin

Du är inte med i BLF eller SFF? Där finns viss hjälp att få.

Om du vill ha det vattentätare bör du blanda in en lagvrängare, men då kostar det.

Har du inga grundavtal att utgå från. Du vet ju vad du vill att det inte ska ske med bilden.

Du bör formulera dig så att kunden har rätt att publicera enligt överenskommelse och så listar du upp vad som ingår i arvodet. Etc.

Hej allihopa och tack för era svar!
Har kollat mejlen nu och fått en bra vägledning av herr Wibom, stort tack! :)
Nopes Johan, jag är icket med i BLF eller SFF, kostar inte sådant?

Bilden finns på min hemsida http://www.nornan.ac.se/lgh1 och har legat uppe här förut, den ligger under photos / artistic/emotional och heter Ghost, ligger i andra raden på andra plats.

Tack än en gång!
Å go jul å gott nytt år på er! :D

mvh/ elin

Elin, utan att vara medlem kan du köpa BLFs prislista som ger en bra uppfattning vad man bör tänka på och vad man bör ta betalt. Kostar ca 150:- har jag för mig. Mycket snygg bild. /Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto