Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontinuerlig blixtskjutning, EF-500 DG Super & D30

Produkter
(logga in för att koppla)

CCS

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har stött på patrull när det kommer till att fotografera en bildserie med kontinuerligt blixtljus. Med 1/60 i slutartid och 1/2 i blixtstyrka "orkar" bara blixten att avfyra en blixt varje tredje exponering.

Enligt manualen ska blixten klara 15 kontinuerliga avfyrningar i rad, inställd på 1/2-läget. Om man avfyrar den manuellt, med test-knappen, går detta alldeles utmärkt.

Är det något som är galet här, eller är det bara jag som har uppfattat bruksanvisningen fel?

mvh
Mattias Ottosson

Mja, jag läser i handboken och tolkar den tabellen som finns att det handlar om hur många blixtar som kan slås med olika effekt innan blixten blir överhettad och riskerar att gå sönder.. Därefter ska blixten vila i 10 min.

Ok. Då var det som jag trodde, att jag missuppfattat bruksanvisningens innehåll.

Nu känner jag mig lite dum med min "ska klara"-mening.

/M

Inte ska du känna dig dum inte?
Jag har en känsla av at test-knappen inte doserar ut den mängd ljus som som är inställd av fotografen, utan snarare är det en funktionskontrollsmöjlighet av blixten, där den doserar ut mindre okänd mängd ljus mest för syns skull så att säga.

Märkte nu att ljuset den ger ut blir mindre för varje tryck om man avfyrar den kontinuerligt.
Fast det känns faktiskt som om att den faktiskt ger ut rätt ljusmängd, vid första trycket. Klockade uppladdningstiderna vid 1/1, för att se om det var någon skillnad mellan testknappsavfyrning och "riktig" avfyrning och det var ingen märkbar skillnad. Det borde ju tyda på att den ger ut lika mycket effekt och därmed också samma ljusstyrka även med testknappen.

Eller är jag ute och cyklar nu igen kanske?

Det kan vara så att test knappen funktion är efter dina prov sådan att den (svammel) skjuter av en blixt med den mängd laddning den för ögonblicket har, vilket vid full laddning är 1/1 och sedan den mängd som den har energi till för ögonblicket. Trycker av dem i rask takt så borde påföljande blixtarna bli mindre ljusstarka och stämma bra med din uppmätta iaktagelse.

Fast jag tycker det är enklare att låta kameran lösa ut blixten att stå och måtta tidluckan då slutaren är öppen för hand ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto