Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kontrakt vid bröllop.

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man skriver kontrakt för bröllopsfotografering? kanske till och med exempel? vad är viktigt att ha med? etc etc. tacksam för hjälp!

Kontrakt vid bröllopsfotografering skiljer sig väl inte från andra kontrakt, mer än innehållsmässigt?

Jag vet inte vad som 'brukar' finnas med, men en sak jag själv skulle vilja ha med är att fotografen får använda samtliga bilder till sin egen marknadsföring.

Ur praktisk synvinkel är det nog viktigt att kontraktet uttryckligen nämner de bilder (eller typer av bilder, och i vilket antal) som paret vill ha. Det gör det enklare för fotografen (som redan innan arbetet skall utföras vet vad som gäller) och för paret (somv et vad de får och vad det kostar).

Dessutom kan det vara bra med en paragraf om när och var arbetet skall utföras. Och i samband med denna kan det finnas ett stycke om att paret får betala minst XX% av beloppet om de ställer in mindre än YY dagar innan fotograferingstillfället.

Och för att undvika problem i framtiden borde det stå någonstans att upphovsrätten till bilderna tillfaller fotografen.

Som kund kommer jag aldrig att anlita en fotograf som kräver att få använda sina bilder i marknadsföring. Jag köper en fotografering, ett antal bilder och de är unika för det tillfället.

En bieffekt är vid skillsmässa att tvingas se sitt bröllopsfoto i fotografens skyltfönster, eller var fototat kommer att dyka upp för tid och evighet.

Ska bilden användas i marknadsföring, ska det tidbegränsas och brudparet ska ha betalt för att bilden används. Det borde vara enklare att arrangera ett brudfoto för marknadsföring än att använda verkliga.

Jag förstår din synpunkt Roland, men som bröllopsfotograf vill man ju antagligen också kunna visa upp sitt arbete för potentiella kunder. Färskt arbete alltså. Jag skulle i alla fall försöka få rätt att använda dem för min egen marknadsföring. Tror att svaret skulle bli nej bara enstaka tillfällen och det är bara att acceptera.
Visst är det ok att tidsbegränsa det till 1 eller 2 år. Inga problem.

RolandM skrev:
Ska bilden användas i marknadsföring, ska det tidbegränsas och brudparet ska ha betalt för att bilden används. Det borde vara enklare att arrangera ett brudfoto för marknadsföring än att använda verkliga.

Det jag tänkte på var främst att kunna visa upp bilder från tidigare arbeten för potentiella kunder. Även om jag kanske har den rätten ändå är det bättre att ha den klart uttalad på papper.

Forutom att skriva ner vad du har for rattigheter till fotona bor du skriva tydligt vad paret har for rattigheter & vilka de inte har. Manga scannar in foton, lagger ut pa diverse hemsidor, redigerar om bilderna hemma m.m. Du maste ta stallning till var du star nar det galler sadant.

ANNONS
Götaplatsens Foto