Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering från jpg till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)
Något stämmer inte

Du har alldeles rätt Anders. Det är ju en DVD-brännare med hårddisk som begränsningarna 720 * 576 och max 4 GB video gäller vid bränning.

Bilder som tagits med Canon Powershot G6 och Nikon Coolpix 4500 går utmärkt att läsa i DVDn och TVn. Den största bilden har 2307 * 3072 pixlar och är på 2.72 MB.

Varför går inte scannade bilder in som är större än 720 * 576 pixlar ?

Re: Något stämmer inte

Raison skrev:
Du har alldeles rätt Anders. Det är ju en DVD-brännare med hårddisk som begränsningarna 720 * 576 och max 4 GB video gäller vid bränning.

Bilder som tagits med Canon Powershot G6 och Nikon Coolpix 4500 går utmärkt att läsa i DVDn och TVn. Den största bilden har 2307 * 3072 pixlar och är på 2.72 MB.

Jag har en Sony hemmabio. När jag tagit JPG-bilder med Adobes färgrymd med min KM 7D så skapar min kamera en extra fil per bild med med färginfo. Om jag kopierar både bildfiler och färginfofiler till en DVD, så kan min Sony inte läsa bilderna. Om jag däremot sparar enbart JPG-bilderna så funkar det som det ska. Så Adobes färgrymd funkar åtminstone inte i min DVD-läsare . Rensa bort färginfofilerna om du har sådana.

Re: Något stämmer inte

Raison skrev:

Begränsning ligger inte i antalet pixlar. Det som spökar är filens format. Du har fått tips här om progressiv jpg och om färgrymder. Båda dessa är fullt möjliga "bovar".

Har du möjlighet att lägga upp filer någonstans, en som fungerar och en som inte fungers så kan vi ladda ner dem?

Eller så skicka ett mail till mig med filerna på

gt3 snabela bredpand punkt net

så kan jag se om jag kan se vari problemet ligger

Mvh
Anders

Utdrag från Ljud & Bilds forum

Vi har testat stillbildsvisning i Sonys dvd-inspelare RDR-HXD970 i Ljud & Bild nummer 10 2007. Denna modell borde ha ungefär samma bildvisningsegenskaper som din modell och HXD970 klarade att visa jpg-bilder på upp till 20 megapixel.

Vi rekommenderar ändå att du skalar ner bilderna rejält innan du kopierar dem till hårddisken eller bränner dem på en skiva. Annars tar de onödigt lång tid att öppna. Dvd-inspelaren klarar ändå bara att visa bilderna i standard-tv-upplösning (720 x 576). Du kan dock zooma in i mer högupplösta bilder.

/ petter Administrator

Bilder från Olympus E-3 går utmärkt att läsa genom USB- porten i DVDn

/ Sonny

ANNONS
Götaplatsens Foto