Annons

Korrigera väldigt mörk nattbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

andewid

Aktiv medlem
Vilka metoder använder ni för att rätta till väldigt mörka bilder?

Själv har jag märkt att det ofta hjälper att konvertera till 16bit per kanal, även om originalbilden är en 8bit JPEG. Speciellt när det gäller att korrigera väldigt mörka och brusiga partier.

I den här bilden gjorde jag ungefär så här:

1) konvertera till 16/48bit.
2) brusreducering med Neat Image.
3) Separera himmel och byggnad till två lager.
4) lägg på kurvor.
5) rätta till det sista med nivåer.
6) eventuellt omskalning och uppskärpning med USM eller convolution kernel (filter->other->custom)

FÖRE: http://moment22.mine.nu/building1.jpg
EFTER: http://moment22.mine.nu/building2.jpg

Testa gärna på bilden själva och visa ert resultat!

Bilagor

• byggnad2.jpg
    byggnad2.jpg
    46.2 KB · Visningar: 548
Senast ändrad:
Här är originalbilden i förminskning så ni kan se utan att behöva ladda ner från min webbsida.

Bilagor

• byggnad1.jpg
    byggnad1.jpg
    42.5 KB · Visningar: 543
Själv använder jag digitalkamera och brukar därmed sällan ha problemet(använder delete funktionen), men bilden blev bra, så man kan ju alltid ha det i åtanke...

// Anders

Jag lyckades inte hämta bilden...

You don't have permission to access /building1.jpg on this server.

aceeo skrev:
Själv använder jag digitalkamera och brukar därmed sällan ha problemet(använder delete funktionen), men bilden blev bra, så man kan ju alltid ha det i åtanke...
Jo, den här var också tagen med digitalkamera.

Vad jag egentligen var ute efter var hur ni andra här på Fotosidan.se gör för att fixa till underexponerade bilder.

Har du justerat ljusheten i Lab-läge, eller behövdes inte det efter Neat Image och fanns det någon färg i det mörka i bilden från Neat Image?

I bilden nedan justerade jag ljusheten i Lab-läge och sedan försökte jag härma färgen med nivåer i RGB-läge (gamma 1,5 på rött och 0,8 på blått), men det blev ju inte så likt. Hur fixade du färgen på statyn?

Detta med brusreducering är ju intressant och avgörande när man justerar en mörk bild (speciellt om den är tagen med hög känslighetsinställning). Eftersom jag alltid fotar i råformat känns det mest rätt att göra brusreduceringen före färginterpoleringen. Har dock inte testat olika råkonverteringsprogram och sett hur väl de fungerar.

Min tanke är dessutom att bygga ihop något till min egna råkonverterare. Algoritmer finns publicerade, problemet är bara att lyckas implementera dem...

Bilagor

• building_aw.jpg
    building_aw.jpg
    48.6 KB · Visningar: 369
Nej, jag använde enbart RGB-läge för den där bilden.

Det som gjorde att jag fick ut mest var att köra NI i 16bits läge innan jag la på kurvor och nivåer. Jag hade också separerat byggnaded från bakgrunden med hjälp av en lagermask.

Om du har en grupp pixlar i det mörka. De har kanske nivåerna 0-3. När du konverterar till 16bit och sen kör brusreducering - som jämnar ut bruset till mjukare övergångar får du istället omfånget 0-48. Så bruset i en 8bitars bild kan faktiskt bidra till lite högre upplösning om man brusreducerar. =)

Det är ju också därför Photoshop använder sig av tex dithering för att överkomma begränsningar i 8bitars läget. bruset ger visuellt en jämnare tonövergång =)

Men hur bevarade du färgen i statyn. Och varifrån fick du färgen i väggen, kommer den från Neat Image eller har du hittat på den själv (som jag försökte göra i min härmning)?

Aha, nej jag har använt kurvorna för att få rödare färg.

Men om du kollar på statyn i den mörka bilden ser du att den har har guldaktig färg, det gäller bara att pilla tillräckligt för att behålla och förstärka den.

Det där ser ju ut att ha blivit ganska bra. Synd bara att bilden är så suddig och hårt komprimmerad JPEG. Ställ in så att du får så nära forumets gräns på 48,8KiB. Kan du lägga upp en stor version av bilden någonstans?

andewid skrev:
Men om du kollar på statyn i den mörka bilden ser du att den har har guldaktig färg, det gäller bara att pilla tillräckligt för att behålla och förstärka den.
Jodå, fast jag klarade inte det :-( Har du verkligen inte använt någon mask?

andewid skrev:
Men om du menar att jag maskerat vissa delar av byggnaden så hade jag inte det.
Vore ju spännade få veta ungefär hur du drar i kurvorna för att bevara statyns färg, men det kanske är för krångligt att beskriva...

kaw skrev:
Vore ju spännade få veta ungefär hur du drar i kurvorna för att bevara statyns färg, men det kanske är för krångligt att beskriva...
Hehe jo, jag kan ju försöka. Jag har tvärr inte sparat .PSD filen. Det var ju mitt i natten när jag satt och pillade med det. Jag ska försöka göra om det hela själv så att jag kan skriva ner precis hur =)

ANNONS
Götaplatsens Foto