Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta Nikon-RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har en Canonkamera som jag vanligtvis plåtar med, men nu var jag tvungen att låna en Nikon D80. Jag har plåtat och fyllt ett 2GB-kort, men man jag skulle läsa över filerna så fick jag I/O-fel på kortet.
En kompis kunde läsa kortet med sin kortläsare men när jag nu försöker öppna filerna så är jättemånga trasiga. Av 247 bilder är 192 trasiga!!!

När jag öppnar mappen i Adobe Bridge så får jag inga tumnaglar på dessa filer. Väljer jag en fil som är hel, så får jag fram EXIF-infon, men det finns ingen EXIF på de korrupta. Väljer jag att öppna en av de korrupta i Photoshop så får jag felmeddelandet att "Could not complete your request because it is not the right kind of document."

Finns det nån chans att rädda bilderna!? PANIK!!!

Vill inte vara negativ men troligtvis inte.
Du kan ju alltid prova med ett så kalla "recovery"program om det kan få ut bilderna hela.
De får du tag på hos minneskortstillverkarens hemsida är mest troligt.
//Hannes

Använde du samma minneskort som till Canonkameran - och om så - formaterade du kortet i D80:n innan du använde det till den?
Vad är det för kort?

Kortet lånade jag också. Det har används i kameran innan - "hörde till" liksom. Ett Sandisk Extreme tror jag att det var. Jag formatterade om det efteråt i kameran och använde det några dagar senare. Då fyllde resp tömde jag det två gånger utan problem.

Jag tog först ett tiotal JPG-bilder, innan jag ändrade till RAW. De bilderna är helt ok. Men 97% är RAW och som sagt - de flesta av dem går inte att öppna!

Du kanske måste installera raw-tillägget till Photoshop, det kan vara därför Photoshop inte klarar av att öppna dina rawbilder.

Redan gjort - den klarar att öppna ett par av RAW-filerna. Och den klarar att öppna alla filer som jag tog några dagar senare.

Har du fört över bilderna direkt från kameran? Eller via kortläsare, råkade utför något liknande en gång via kortläsare, förde sedan över direkt från kameran utan problem.

Problemet är ju nu att jag har filerna på hårddisken och kortet är tömt om använt ingen flera gånger. Och det är bilderna på hårddisken som jag skulle behöva rädda!

Lustigt, har nyss svurit i ett par timmar över att en hel dags produktfotografering har gått åt helvete eftersom D50 helt plötsligt har börjat misshandla framförallt raw-filerna.

Tyvärr så verkar dom vara helt förlorade.. försökt öppna i både pc och mac-miljö, i olika program.
De få som öppnas är... knepiga.
Två stycken har klarat sig helt.

Tyvärr så ligger det nära till hands att antaga att även dina filer är förlorade.

ANNONS
Götaplatsens Foto