Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Muerto

Aktiv medlem
Tjena,

Håller på att lära mig använda externa blixtar och har stött på ett litet problem. Eftersom kameran (7D) bara synkar till 1/250 och inte går lägre än iso100 är min enda chans att hålla ambienta ljuset i schack att kliva upp i bländartal. Ofta landar jag på runt f8 vilket ger ett sjukt långt skärpedjup.

Exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2017871.htm

Hur ska jag göra för att komma ner i bländartal utan att allting faller ihop i ett enda vitt moln av överexponerat trams? Eller är enda chansen att få kortare skärpedjup att gå en halvmil bort och använda ett monstertele? Det är ju inte alltid möjligt eller ens önskvärt...

Jag har funderat på om ett ND-filter. Det känns som att ett ND2 eller ND4 skulle ge mig lite bättre förutsättningar? Eller tänker jag helt fel nu?

ND-filter borde väl vara precis detsamma som att sänka ISO, så det ska väl funka. Bilden på cyklisten tror jag blir svår att få bra, bara med kortare skärpedjup. Bakgrunden är verkligen rörig. Snygg bild, annars!

Per.

Georg: Highspeed är inte ett alternativ. Dels funkar det inte med mina gamla blixtar och de radiosändare jag använder och även om det hade funkat kräver det starka solljuset jag ofta slåss emot att blixtarna går på full styrka.

Per: Ja, bakgrunden är hemsk - men tyvärr ser det ju ut sådär, nackdelen med en sport som ofta utövas i röriga miljöer. Med kortare skärpedjup borde det kunna funka. Säg om jag kunde komma ner(/upp?) till f2.8.

Så ND-filter kanske är lösningen då.

Tjena,

Håller på att lära mig använda externa blixtar och har stött på ett litet problem. Eftersom kameran (7D) bara synkar till 1/250 och inte går lägre än iso100 är min enda chans att hålla ambienta ljuset i schack att kliva upp i bländartal. Ofta landar jag på runt f8 vilket ger ett sjukt långt skärpedjup.

Exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2017871.htm

Hur ska jag göra för att komma ner i bländartal utan att allting faller ihop i ett enda vitt moln av överexponerat trams? Eller är enda chansen att få kortare skärpedjup att gå en halvmil bort och använda ett monstertele? Det är ju inte alltid möjligt eller ens önskvärt...

Jag har funderat på om ett ND-filter. Det känns som att ett ND2 eller ND4 skulle ge mig lite bättre förutsättningar? Eller tänker jag helt fel nu?

Du har för liten sensor skaffa en större så ser du att det blir tokkort ;)

Tack för alla svar. Då antar jag att det får införskaffas ett eller två ND-filter inför sommarens äventyr.

Det och en större kameraväska så jag får plats med allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto