Annons

Kreativa idéer för blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått tag i en beg Speedlite Transmitter så att jag kan utlösa 420EX blixten trådlöst från min 350D.

Så nu undrar jag om någon har lite kreativa idéer att visa på exempel på hur man kan nyttja denna. Från sidan, bakom motivet, uppifrån och allt möjligt sådant osv.

Vet t ex att Magnus Fröderberg använder denna.

Gärna några bildexempel om någon har. Behöver bli lite kreativt inspirerad känner jag. För prylar är ju bara en sak men man måste ju komma på till vad för kul man kan göra m dem också!

Tänker nog köpa till nåt enkelt stativ m paraply också så man man slipper ha någon som håller i blixten hela tiden.
 

Trracer

Aktiv medlem
Den här bilden är tagen med en D70 och en SB-600 på stativ, på ett snarlikt sätt som nu är möjligt för dig. Fungerar bra om man vill styra lite bättre hur skuggor faller osv.
 

Uttryck

Aktiv medlem
Använde du ett stativ m blixten riktad mot ett paraply när du tog denna bild eller enbart riktad direkt (vinklad 90 gr) mot modellen m ev omnibounce på blixten?

Hur långt ifrån stod du själv m kameran och hur nära hade du blixten?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Titta på DNs första sida idag. Där är ett exempel av Jonas Linkvist på hur man kan använda blixten lös från kameran för att få ett mer spännande ljus till porträtt.

När man får en skuggsida i ansiktet så blir det mer tredimensionellt. Det är dock oftast snyggast om man mjukar upp ljuset med ett paraply eller en reflexskärm.

Canons blixtsändare är också en tillgång utan blixt. Vid fotografering i svagt ljus med en kamera utan hjälpljus för autofokusen är sändarens AF-ljus en hjälp. Jag använde senast detta under 30 november-demonstrationerna i onsdags då jag fotograferade i natten utan blixt. Autodokusen på 5D hittade inte skärpan annars.

Jag har alltid med sändaren i ryggan och tycker att det är ett bra kreativt verktyg. Ibland kan man behöva skapa motljus eller sidoljus - och så är sändaren toppen.

Lös blixt för att ge sol-likt ljus:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/401504.htm?set=lp

Sändare för att kunna ha blixten bakom elementet:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/316696.htm?set=lp

Sidoljus:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/248445.htm?set=lp

Ljus i reflexskärm:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/302616.htm?set=lp
 

Uttryck

Aktiv medlem
Tack Magnus för pedagogiska exempel! Du verkar vara en hejjare på blixtfoto m enkla medel. Bilderna på armbryterskan tycker jag är väldigt trevliga.

Ska leta reda på en DN o kolla också.

Har någon annan nåt fler exempel?
 

Uttryck

Aktiv medlem
Förresten, Magnus... Bilden m sidoljus på snäckan. Funkar det även om blixten är snett bakom sändaren verkligen. Eller måste den kunna studsa mot något (stenen i det här fallet) för att det ska funka?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
IR-ljuset studsar mot stenen, kläder mm. Men det är inget idiotsäkert system. Funkar bäst inomhus.
 

Trracer

Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Använde du ett stativ m blixten riktad mot ett paraply när du tog denna bild eller enbart riktad direkt (vinklad 90 gr) mot modellen m ev omnibounce på blixten?

Hur långt ifrån stod du själv m kameran och hur nära hade du blixten?
Blixten från sidan på stativ någorlunda högt upp, inget paraply eller omnibounce (en omni skulle inte göra nån nytta alls i bilden). Avstånden minns jag inte riktigt men jag stod en bra bit ifrån med kameran (med 80-200), blixten var avsevärt närmare men inte alldeles vid modellen.
 

Uttryck

Aktiv medlem
Ok Daniel, men hade du något liknande Canons Speedlite Transmitter ST-2 (en trådlös sändare) när du fotade så långt ifrån? Du kör väl Nikon?

Vet inte m ST-2an kanske måste kunna nå blixten med en IR-stråle (eller vad det nu då heter).

Kanske inte funkar så långt ifrån tänkte jag...
 

Trracer

Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Ok Daniel, men hade du något liknande Canons Speedlite Transmitter ST-2 (en trådlös sändare) när du fotade så långt ifrån? Du kör väl Nikon?

Vet inte m ST-2an kanske måste kunna nå blixten med en IR-stråle (eller vad det nu då heter).

Kanske inte funkar så långt ifrån tänkte jag...
Nikon har ett snarlikt system inbyggt i D70/D70s där man använder en serie förblixtar tillsammans med Nikons SB-600 och SB-800 blixtar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Trracer skrev:
Nikon har ett snarlikt system inbyggt i D70/D70s där man använder en serie förblixtar tillsammans med Nikons SB-600 och SB-800 blixtar.
Men då behöver man täcka över blixten för att slippa den fula slagskuggan.

Nikon har också blixtsändare likt Canons ST-E2.
 

Uttryck

Aktiv medlem
Trracer skrev:
Nikon har ett snarlikt system inbyggt i D70/D70s där man använder en serie förblixtar tillsammans med Nikons SB-600 och SB-800 blixtar.
Jasså, inbyggt? Vilken lyx, annat är det med oss stackars Canon-användare som måste köpa dyra tillbehör för detta då... ;-)
 

Uttryck

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Men då behöver man täcka över blixten för att slippa den fula slagskuggan.

Nikon har också blixtsändare likt Canons ST-E2.
Ok du menar att den inbyggda blixten utlöser de andra blixtarna och den kanske man inte alltid vill använda heller...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Uttryck skrev:
Ok du menar att den inbyggda blixten utlöser de andra blixtarna och den kanske man inte alltid vill använda heller...
ja. i Nikons fall så styr själva blixtljuset de andra blixtarna vilket gör att man bör ha något framför den inbyggda blixten så att det ljuset når motivet och orsakar fula skuggor och reflexer.

I Canons fall måste man ha sladdar eller sändare, men det har ju du nu... :)
 

Trracer

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Men då behöver man täcka över blixten för att slippa den fula slagskuggan.

Nikon har också blixtsändare likt Canons ST-E2.
Tja, då den inbyggda blixten inte belyser motivet utan bara skickar signalerna innan "huvudblixten" utlöser så ser jag inte det som ett problem (kan strula om man tar extrema närbilder dock).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Trracer skrev:
Tja, då den inbyggda blixten inte belyser motivet utan bara skickar signalerna innan "huvudblixten" utlöser så ser jag inte det som ett problem (kan strula om man tar extrema närbilder dock).
jag har i alla fall haft problem med slagskugga och reflexer med D70s
 

Eeros

Aktiv medlem
froderberg skrev:
ja. i Nikons fall så styr själva blixtljuset de andra blixtarna vilket gör att man bör ha något framför den inbyggda blixten så att det ljuset når motivet och orsakar fula skuggor och reflexer.

I Canons fall måste man ha sladdar eller sändare, men det har ju du nu... :)

Funkar så med Canon också, om man använder Sigmas EF-500 DG Super. som slavblixt, då den kan triggas med blixtljus. Förutsätter dock att det finns en inbyggd blixt i kameran.
 
ANNONS