Annons

Kulled vs Trevägs

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Beslutsångest!

Kan inte bestämma mig för om jag ska investera i en kulled (Manfrotto 488RCO 700:) eller ett trevägshuvud (Manfrotto 029 standard för 775:).

Jag har nyss investerat i ett nytt stativ (Stabil Makro) som ska tåla upp till 5kg belastning.

Kamera med tyngsta objektiv på ger en totalvikt på ca 1,5kg (280mm brännvidd).

488RCO kullled tål upp till 10kg belastning och väger 0,8kg.

029 trevägs tål upp till 7,5kg belastning och väger 1,5kg.

Vilket ska jag köpa?

Det enda riktigt bra som jag har testat är Manfrottos växelhuvud.
Men det har jag inte råd med än...

Jag hade valt kulleden.

Båda är huvudena tillräckliga för att hålla all normal utrustning, upp till i alla fall ett 300/4 eller 400/5.6.

Vilken av trevägs eller kula man föredrar är upp till var och en. Trevägshuvudet ger mer precision eftersom man kan justera varje axel var för sig, och det finns ingen möjlighet att gluggen tippar år ett håll man inte tänkt sig eller dyligt. Nackdelen är att det tar längre tid att ställa in varje axel för sig och det finns flera spakar att hålla reda på.

Mitt tips är att gå in i en fotoaffär och känn lite på prylarna och se vilken som känns bäst och naturligast för dig. Jag hade valt kulleden för jag tycker det är smidigt att bara ställa in kameran och dra åt en ratt. Har du tur kan du testa båda prylarna innan du köper dom och i så fall kolla så att huvudet låser sig utan att "hoppa till" och flytta kameran ur läge lite. Det blir väldigt irriterande vid makroarbete (som jag antar du skall ha ditt stabil makro till...)

/Ingo

Alfons2 skrev:
Vad är "växelhuvud"?

Ett sorts trevägshuvud, men som har vridrattar och kugghjul/växlar istället för låsande spakar. Kostar från 1500:- och uppåt. Jag tror dom är mest avsedda för storformat och mellanformat i studio, men dom går naturligtvis att använda till vad som helst. Deras stora vinst är total kontroll och stor precision.

/Ingo

Bilagor

• 405.gif
    405.gif
    27.3 KB · Visningar: 566
Alfons2 skrev:
Vad är "växelhuvud"?
Ett växelhuvud är ett huvud med rörlighet i dom 3 planen.
Det har en inbyggd växel i varje led , du vrider på t.ex höjden och kameran riktas då uppåt. Ungefär som ett vanligt huvud, fördelen är att när du släpper huvudet så står det kvar i samma läge utan att du behöver låsa det. Traditionella huvud har ju den egenskapen att dom gärna flyttar sig lite när man låser dom.
Du kan göra mycket exakta justeringar i komponeringen av bilden.
Själv har jag ett Manfrotto 410, kostar ca hälften av vad
Manfrotto 405 kostar.
Huvudet är utsökt när du har lite mer tid att komponera bilden, det lämpar sig dock inte för snabba bilder.
Du kan även prova att kolla på Manfrottos hemsida Kan dock var lite svår att surfa runt på ibland.

Senast ändrad:
Tack för utförliga svar Ingemar o Hasse!

Det lutar nog åt kulled.
I kombination med ett litet stativ med låg vikt gör det sig nog bra.
Totalvikt för stativ och kulled kommer att ligga under 2kg vilket torde underlätta att man alltid tar med stativet....

Desstutom tar det mindre plats i en ryggsäck eller dylikt.

Senast ändrad:
Såg att Manfrotto sålde ett käckt växelhuvud (400) för 5400:-......

Det blir till att höja hemförsäkringen....

Jag har en Manfrotto 488RC0 kulled som jag är grymt nöjd med. Ett litet tips, när du får den, ta isär den och se till att du får i ordentligt med fett innuti, min blev nämligen lite medtagen efter 2 dagars regnande innan jag vårdade den ;)

//A

Malm skrev:
Jag har en Manfrotto 488RC0 kulled som jag är grymt nöjd med. Ett litet tips, när du får den, ta isär den och se till att du får i ordentligt med fett innuti, min blev nämligen lite medtagen efter 2 dagars regnande innan jag vårdade den ;)

//A

Tack för tipset!
Det får bli lite propellerfett det borde ju tåla lite väta....

Jag håller också på och ska välja stativhuvud,,, är inne på kulled pga att det verkar mkt smidigare att ta med sig...

Nån som har nån erfarenhet av Manfrotto 168?

168 finns/fanns i 2 varianter, 168 samt 168WOB. Jag hade den senare som jag gjorde mig av med så fort som möjligt pga att den saknar en panoreringsled vilket dock finns på 168.

Den vanliga 168 har utgått från Manfrotto och ersatts av 488 som verkar vara tämligen lika i utförandet. 168 kan nog finnas kvar hos någon handlare.

/A

När jag nu bestämt mig för Manfrottos 188RCO....
Vilken "snabbplatta" ska man välja?

(ingår iof i 188...)

Alfons2 skrev:
När jag nu bestämt mig för Manfrottos 188RCO
RC0 är snabbplattan, det är den stora sexkantiga plattan om jag inte helt missminner mig om det är samma platta som jag har.

Den kan upplevas som lite väl stor ibland men den sitter bra och har funkat bra för mig.

/A

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto