Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lägga upp bilder??
- Trådstartare Lejvan
- Start datum
Millacamilla
Aktiv medlem
Be kunnig om hjälp
Scanna bilden i 300 dpi (högupplöst) och spara den sedan om som en lågupplöst (72 dpi) jpeg för webben. Tänk på att på webben är det pixlar som gäller... De flesta ha en skärm som är 800 pixlar bred och 600 pixlar hög. Det betyder att bilden inte får vara mer än 800 pixlar bred.
Det är svårt att förklara alla stegen här på FS. Mitt tips är att be någon kunnig att visa dig, eller läs en Photoshophandbok.
Lycka till!
Scanna bilden i 300 dpi (högupplöst) och spara den sedan om som en lågupplöst (72 dpi) jpeg för webben. Tänk på att på webben är det pixlar som gäller... De flesta ha en skärm som är 800 pixlar bred och 600 pixlar hög. Det betyder att bilden inte får vara mer än 800 pixlar bred.
Det är svårt att förklara alla stegen här på FS. Mitt tips är att be någon kunnig att visa dig, eller läs en Photoshophandbok.
Lycka till!
Walle
Aktiv medlem
Lejvan skrev:
ok, men hur gör du då? Vad blir bäst?
Vad som blir bäst är omöjligt att säga, det råder stora meningsskiljaktigheter om det.
Fråga dig istället vad som blir bäst för dig.
1: Har traditionell film nån karaktär som du vill bevara? Tänker då främst på korn, men även t.ex. hur olika filmer beter sig under olika omständigheter. T.ex. att man får väldigt färgstarka bilder med mycket blått om man använder E100VS.
2: Fotar du främst för internet, eller för att göra kopior? Om du främst fotar för internet så kan det nog vara läge att fota digitalt. Märk dock att man hos flertalet labb automatiskt får bilderna digitaliserade. Hos crimson.se t.ex.
Jag gick över till att fota digitalt för snart ett år sen. Delvis på grund av att man inte har några löpande kostnader, och delvis på grund av smidigheten att inte behöva vänta på framkallning.
Men nu har jag köpt mig en bladare för att kombinera digitalt med traditionellt. Vilken kamera jag använder beror dels på vad det är för bild jag ska ta, och dels på vilken sinnesstämning jag är i. Att fota mellanformat är avkopplande! (Tycker jag)
Danne_Umeå
Aktiv medlem
Walle
Aktiv medlem
Re: Be kunnig om hjälp
Fast jag skulle nog våga påstå att 1024*768 är vanligare än 800*600. I princip alla nya datorer levereras med minst upplösningen 1024*768 (I många fall 1280*1024 eller 1280*960 eller ännu högre upplösning).
De som bygger sina datorer själva kör garanterat större upplösningar än 800*600.
De som fortfarande sitter med 800*600 är i de flesta fall de som inte har listat ut hur man ökar upplösningen, de som har för små monitorer för större upplösning, eller som har datorer som är för gamla för att klara högre upplösning.
Har man en monitor som är 15" eller större så är 800*600 aldeles för liten upplösning, tycker jag. Allt på skärmen blir så stort så att det blir svårjobbat. Dessutom blir fler och fler större siter på internet anpassade för 1024*768.
Bara mina två cent...
Millacamilla skrev:
De flesta ha en skärm som är 800 pixlar bred och 600 pixlar hög. Det betyder att bilden inte får vara mer än 800 pixlar bred.
Fast jag skulle nog våga påstå att 1024*768 är vanligare än 800*600. I princip alla nya datorer levereras med minst upplösningen 1024*768 (I många fall 1280*1024 eller 1280*960 eller ännu högre upplösning).
De som bygger sina datorer själva kör garanterat större upplösningar än 800*600.
De som fortfarande sitter med 800*600 är i de flesta fall de som inte har listat ut hur man ökar upplösningen, de som har för små monitorer för större upplösning, eller som har datorer som är för gamla för att klara högre upplösning.
Har man en monitor som är 15" eller större så är 800*600 aldeles för liten upplösning, tycker jag. Allt på skärmen blir så stort så att det blir svårjobbat. Dessutom blir fler och fler större siter på internet anpassade för 1024*768.
Bara mina två cent...