Annons

Lång väntetid på Canon EF 400mm f/5.6L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Torleif

Aktiv medlem
Hej,

Jag har beställt ett Canon EF 400mm f/5.6L USM
via min "hovleverantör" för ca en månad sen. Canons meddelade leveransdag är oktober 2007! Detta tycker jag är lite väl lång leveranstid, även på ett objektiv som inte säljer speciellt mycket (vilket är konstigt med tanke på objektivets prestanda). Hörde ryktesvägen om någon som fått vänta upp till ett år, men vet inte om det är 100% sant.

Är det någon annan som haft motsvaranade bekymmer? Är det någon som har en bra lösning på hur jag kan snabba upp processen hos Canon?

PS. Om någon vill sälja sitt Canon EF 400mm f/5.6L USM till mig, ta gärna kontakt. Förutsättningen är att objektivet är i 100% skick.

mvh Torleif

Men...vad är det för en hovleverantör egentligen...

Inte för att strö salt i öppna sår...men jag beställde mitt på B&H Photo i USA...levererades till min dörr på 4 dagar! UPS krånglade lite och tycktes inte veta huruvida de skulle ha betalt vid dörren eller inte (slutade med att jag fick betala moms och tull vid leverans), men i övrigt så fungerade det mycket bra!

Avbeställ och lägg en beställning till Staterna...kanske inte skiljer så värst mycket i pris (blir nog en aning billigare) men det går framförallt snabbare!

/M

PS. Du kommer för övrigt att bli supernöjd med gluggen...den är precis så bra som alla säger!

Detta kanske är lite off topic och då ber jag om ursäkt men jag måste få instämma angående Canons långa och konstiga väntetider. Jag har beställt en 1D MarkIIN och den kommer nästa år, enligt Canon Sverige är det för dålig tilldelning med mera -samtidigt som butiker i tyskland och england lagerför exakt samma kamera. Kan det verkligen vara så att just Sverige är så långt ner på Canons lista att vi jämt ska få vänta i evigheter...

Väntar på samma objektiv från samma "hovleverantör". Roligt att höra att objektivet existerar och att den uppfyller förväntningarna.

mvh. Jari

Canon är inte så värst canon...

när det gäller leveranser och kundrelationer...min högst personliga åsikt (baserat på otaliga kontakter i varierande ärenden....allt från reklamationer till beställningar).

Och Canons "helpdesk" ska vi inte ens börja prata om...

Nä, kringå flaskhalsen och beställ av välrenomerade postorderfirmor! Att vänta på paket från canon direkt, det kan ta sin tid det...
/M (Nöjd "internet-shoppare")

Jag ser att det finns ett beg EF 400 5,6 L på cyberbörsen 7000, kanske kan vara ett alternativ.

L-G

Jag väntade på mitt Canon EF 400mm f/5.6L USM i ca 2 månader. Väntar fortfarande på Canon Converter Ef 1,4X II ...

Jag hade också tänkt att beställa ett teleobjektiv, Canon 300/4L. Men min hovleverantör CyberPhoto meddelade direkt att leveranstiden är okänt och de inte har en aning om när det kan väntas hem.

Jag bestämde mig därför för att vänta med teleobjektivet och istället satsa de pengarna på något annat objektiv jag saknar, så jag beställde ett 70-200/2.8L. Beställde den igår och den ska komma till mitt postkontor idag eller imorgon. Otålighet är min främsta odygd. :)

Några svar

Tack för den stora/snabba responsen.

Mikael:
Har faktiskt funderat på att ta gluggen via staterna, har en kompis som är pilot där och brukar komma "hem" åtminstone till jul.

Glenn:
Ringde Zebramedia - stängt idag.... får väl återkomma. Hade de alltså gluggen direkt i lager?

Lars-Göran:
Stort tack för tipset. Tyvärr var det redan sålt. Han hade lagt in annonsen i natt, och direkt fick han fyra påringningar. Sålde en timme före jag ringde... Min spontana kommentar: "o så förargligt" (eller kanske lite skarpare...)

Det är inte roligt att vänta.... I know what I want, and I want it NOW!

Torleif

Kan den vara på utgående?

EF400mm f/5.6L USM är trots allt från 1993. Kan det vara så att vi i februari ser en ny modell av den med IS i? Och kanske lite ljusstarkare också? Det önskar jag i alla fall.

Skulle aldrig acceptera en väntetid längre än några månader. Att vänta mer än ett halvår tar jag som ett hån från tillverkaren.
Finns det ingen komkurerande glugg i samma område?
Sigmas 300/2.8 med 1.4x telekonverter eller deras 500/4.5?

Fungerar inte AF i 20D med converter på?

Omar skrev:
Hej

Det finns en ny test av gluggen här http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_400_56/index.htm

MVH

Omar

Stämmer det att autofocus inte fungerar på den, om man använder den tillsamman med 1.4x converter på en 20D? Bländaren blir ju 8 och vad jag förstått tidigare ska AF fungera vid bländare max 8, men i testet står det att med converter fungerar AF endast med 1D-hus.

Som jag har förstått det så mister du af tillsammans m canons orginalkonverter...tillsammans med ex sigma (el annan pirat) får du dock fortfarande af...dock betydligt osäkrare. Framförallt i dåligt ljus.

(man kan iofs modda en orginal-konv med lite tejp, men...ja, hur det fungerar det vet jag inte)
/M

Ojnej så længe att vænta.. Max ett par månader sæger jag också så dær spontant.

Knepigt att det skall ta så lång tid som ett år om det fortfarande Ær i produktion alltså.

EF 400 f/5,6L har helt klart få konkurrerande objektiv.

Jag upplever skærpan som vassare i 400 f/5,6L æn i 300 f/4L IS. Så med en converter (EF1,4x) på 300:at ger nog den kombon ett betydande synligt sæmre resultat. (Men fortfarande bra resultat rent objektivt sett).
Men den kombon hade ændå varit mitt val i gamet. Men det beror nog på att jag har længre brænnvidd i ett annat tele. Hade jag inte haft mitt 500mm så hade jag nog valt 400 5,6L + ett par mellanringar (rættså svag nærgræns tyværr).

Mvh Niclas,

Kanske vettigt att fundera på 300/4 IS med 1,4x converter. Combon borde ha ungefär samma centrumskärpa som 400/5,6. Dessutom har man närgräns 1,5m istället för 3,5m samt IS. Skillnaden på förstoringsgrad mellan 670mm och 890mm (300 resp 400mm x 1,6 crop + 1,4 converter) är inte särskilt stor.

Sant. Jag menar personligen att EF 300 f/4L IS USM i kombination med EF1,4x ær kanske marknadens mest attraktiva kombination sett till førhållandet pris/prestanda/prestation/funktion.

Vill man konsekvent åt lång vidd så torde valet bli 400:at men om man vill ha ett tele som dessutom gærna får vara versibelt så ær kombon en knallkombo, i synnerhet med ett par mellanringar i tillægg!!

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto