Annons

Lagermask utan ludd längs bildkanten i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag brukar ganska ofta skapa ett nytt justeringslager med en ungefärlig mask, som jag sedan kan finslipa. Jag vill då så gott som alltid att masken ska ha mjuka kanter inåt bilden, men inte längs bildens kanter.

Jag har skapat en illustration som jag skickar med. Om jag använder exempelvis lassoverktyget för att rita en ungefärlig mask, ställer in en viss mängd feather, och sedan skapar ett nytt justeringslager, får det en mask som den till vänster på min illustration. På masken till höger har jag målat i med vitt längs bildkanten, men jag skulle vilja slippa göra det varje gång.

Det är ju nästan lika enkelt att skapa justeringslagret först och sedan rita en ungefärlig markering och fylla i den, så jag kan lika gärna göra så. Men jag får samma problem då, antingen en mask med helt skarpa kanter eller en mask som har mjuka kanter även längs bildens kanter, som den vänstra i min illustration.

Ett annat sätt är att markera helt utan feather och sedan använda Gauissan Blur på masken. Men då brukar masken mörkna lite utåt bildens kanter också.

Någon som vet hur man enkelt kan skapa en ungefärlig mask som delvis går längs bildens kant, och som har en mjuk kant inåt mot bilden men är helt vit ända ut mot bildens kanter?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Bilagor

• lagermasker.jpg
    lagermasker.jpg
    26.6 KB · Visningar: 338
Har faktiskt aldrig tänkt i de banorna, och har egentligen ingen aning om ifall det finns nått bra sätt att lösa det på, men min spontana tanke är som följer.

quick mask, dra ett streck med en stor mjuk pensel (detta streck ska representera den luddiga delen av din mask), gå ur qick mask och lägg till resterande del av din markering med valfritt markeringsverktyg (alt. gör allt i q-mask).

hänger du med på hur jag tänker?

Lasse: Båda dina egna lösningar är de bästa.

Det finns inget sätt att säga till Feather att strunta i ludda längs kanterna i ett foto.

Dock, med CS3, så kan du sluta använda Gaussian Blur och istället välja Select>Refine Edge

Refine Edge hade lika gärna kunnat heta Refine Mask, för det funkar lika bra som det.

Använd lassoverktyget som vanligt. Ha dock ingen feather. Gå till kanaler och skapa en ny kanal. Invertera, avmarkera och sen använder du filter > oskärpa > gaussisk oskärpa. ctrl+ (eller kringla på mac)klicka på kanalen och du har nu din selektion. Glöm inte bort att ta bort kanalen också. Om du vill se hur den ser ut på bilden klickar du på fyrkanten som vanligtvis är ett litet öga i, i kanalfönstret.

Hej!

Tack för era tips och delade kunskaper. Jag hade visserligen hoppats på att det fanns ett busenkelt (dvs en inställning någonstans) sätt att skapa en mask utan feather längs bildkanterna med t ex lassoverktygen. Men nu när jag vet att det inte gör det så slipper jag leta och undra och kan istället ägna energin åt att prova lite olika metoder i olika sammanhang och se vad jag tycker fungerar bäst.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto