Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptopfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att förse mig med en laptop som ett komplement till min statonära PC, för att kunna ta med mig på resor, jobb m.m för att där kunna lagra, redigera och dela med mig foton. Samt annat såsom surfa, maila, ordbehandla m.m

Funderar på en HP2195
http://www.computercity.se/Product/UppTec_Barbar_dator.aspx?Identifier=SE92765

Verkar ha bra prestanda till ett hyfsat pris och dessutom lätt och smidig att ta med.
Ramminnet verkar bra. Likaså hyfsad hårddisk. Däremot har jag svårt att avgöra prestanda på skärm, grafikkort och processor. Någon som har kunskap om sådant?

En annan fundering. Den har ingen DVI utgång, som många rekomenderar, men en S-video utgång. Vad är skilnad om jag vill köra ut bilder t.ex i en projektor

Om du skulle ansluta den där till projektor skulle du nog använda VGA utgången. Den är till för datorupplösningar, men dock sämre än DVI eftersom signalen inte är digital. S-video är till för TV-apparater och TV-upplösningar (720x576 interlaced är väl upplösningen på PAL).

Jag funderar själv på att skaffa en bärbar, men kommer vänta tills senare i vår då quad-core processorerna blir tillgängliga vilket borde skapa ett rejält prisfall på dual core processorer. Då kommer nog burkarna också leveras med Windows Vista som standard istället för Windows XP/Media Center (även om det antagligen är negativt för stabiliteten tills Microsoft släppt några servicepack).

Ett alternativ idag för 12500:- är en FujitsuSiemensburk med 12-tums skärm (väger endast 1,7 kg), DVI utgång samt med Core 2 Duo processor (bättre). Den har dock endast 1 Gb minne och sedan är väl märket tveksamt.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097499

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto