Annons

leasing vs avbetalning

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag blev för ett tag sugen på en Mamiya Pro TL och kontaktade Tura för ett leasingavtal. Det visade sig att leasingavtalet är på tre år, plus att man måste betala restvärde efter leasingtidens slut för att köpa loss kameran. Detta blir dyrare än att gå och köpa den kontant, och säkert också än att köpa den på avbetalning.

Nu till frågorna. Finns det någon som säljer fotoutrustning på avbetalning? I musikbranschen kan man köpa allt på avbetalning, men jag har inte hittat ett enda fotoställe som erbjuder det.

Vad är egentligen skillnad rent praktiskt mellan leasing och avbetalning?

Är kanske banklån tillochmed bättre än både leasing och avbetalning?

/Joakim
 

Malm

Aktiv medlem
cyberphoto har någon grej med Handelsbanken Finans som funkar ganska bra. Dock så är ju tyvärr varken deras priser eller utbud speciellt lockande för analoga fotografer :(
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Leasing-Bara för företag

Enda gången då ett (bra) leasingavtal kan vara ett altemativ är om du har ett företag registrerat och kan fippla med siffrorna i din bokföring. Annars är det banklån som gäller-här får du oftast flera % bättre effektiv ränta än sk räntefritt. Avbetalning med hög effektiv ränta (oftast mellan 15-30 %) brukar inte vara något bra alternativ. Om köpesumman är lite större (mer än 10 000) kan sk. "räntefritt" vara ett okey alternativ.
 

flutte

Aktiv medlem
Glöm inte att vid köp på ca 10.000:- så motsvarar avgifterna vid "räntefritt" köp oftast en faktisk ränta på ungefär samma sak som om man hade köpt det _med_ ränta.. Fast avgifterna vid "räntefritt" är inte avdragsgilla i deklarationen, till skillnad från ränta!

Å andra sidan; skillnaden behöver inte vara större än vad man kan spara på att välja rätt leverantör.

/Fredrik
 

Maverick

Aktiv medlem
Antingen har ni hittat dyra "räntefria" köp eller också har ni jäkligt bra banklån. På mitt "räntefria" lån betalar jag 25kr i månaden i aviavgift och inget annat. Medans lånet hos banken som är ungefär lika stort så betalar jag över 100kr i ränta.

Billigast är naturligvis att köpa kontant, men det är ju inte alltid man har möjlighet till det. Om det är rätt "räntefritt" köp så skulle jag föredra det framför banklån.

Mvh
Maverick
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Självklart har jag företag. För en Mamiya 645 Pro TL med AE-prisma, 80/1.9, 120-magasin och winder skulle jag få betala 1143 exkl. moms i månaden i 36 månader, sen tillkommer restvärde med 3786. Kontantpriset på paketet är 37865:- exkl. moms så leasingen blir 7069:- dyrare.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tjaaa...Handelsbanken Finans har ju hyffsade lån med ungefär 10% effektiv ränta på 40 papp..

40000:- i lån ger en månadskostnad på 1318:- (ink moms.) med en kreditkostnad på 5823:- - 30% i återbäring på räntedelen...
 
ANNONS