Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lexar FireWire-kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
Hej
är detta rätt metod vid inladdning av bilder i datorn av mig.

Kortläsaren (Lexar) är inkopplad med FireWire kabeln i datorn. Den har ingen av- eller på-knapp, så lampan lyser på kortläsaren hela tiden.

Jag tar ur min 1GB-Microdrive från kameran och skjuter in den i kortläsaren. Sedan kopierar jag bilderna till en mapp där jag vill ha dem. När det är gjort, så trycker jag på eject-knappen på kortläsaren så minneskortet åker ut, strömmen är då fortfarande på till Firewire-läsaren.
Bilderna bränns ner på en CD-skiva.

1GB-Microdrive kortet formaterar jag i kameran för att rensa bilderna.

Min fråga blir; Skall firewire-kabeln till kortläsaren vara inkopplad med strömmen på då jag skjuter in mitt minneskort?? och likadant då minneskortet tas ur kortläsaren, kan strömmen vara på??
Eller skall kabeln vara borttagen från datorn, då kortet sätts i och tas ur kortläsaren??

Mvh
Ny på digitalkamerafronten. Fuji S2Pro / Björn

Hej,

jag har en Lexar FireWire-läsare och den är alltid inkopplad. Däremot lyser inte lampan jämt. Har du en PC eller Mac? Om du har PC kan du högerklicka på enheten i Explorer och välja "Eject" innan du tar ut minneskortet så att operativsystemet får chansen att avsluta alla skrivningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto