Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom classic - När kommer de uppdatera webbgallerierna?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag undrar när de kommer uppdatera webbgallerierna, alla ser ju ut att vara gjorda runt millennieskiftet. Har adobe glömt bort de?

Hade även sett flera inställningsmöjligheter i adobe onlinegalleriet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Haha, nej känns som de glömt bort det.
Jag tror inte de har glömt men det är nog liten efterfrågan på den här funktionaliteten idag.

Jag försökte använda den här funktionen för många år sedan men kom fram till att resultatet var mediokert och redan då kändes det som om man inte prioriterade det. På marknaden fanns redan många alternativ som som var bättre, själv valde jag JAlbum och använder det än idag.

Sedan har förstås marknaden förändrats helt, idag väljer nog väldigt många amatörfotografer att dela sina bilder via Instagram och Facebook och då avtar förstås behovet av egna webbalbum.

Hur är det i Darktable och CaptureOne? Har de motsvarande moduler? Funkar de bra?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag tror inte de har glömt men det är nog liten efterfrågan på den här funktionaliteten idag.

Jag försökte använda den här funktionen för många år sedan men kom fram till att resultatet var mediokert och redan då kändes det som om man inte prioriterade det. På marknaden fanns redan många alternativ som som var bättre, själv valde jag JAlbum och använder det än idag.

Sedan har förstås marknaden förändrats helt, idag väljer nog väldigt många amatörfotografer att dela sina bilder via Instagram och Facebook och då avtar förstås behovet av egna webbalbum.

Hur är det i Darktable och CaptureOne? Har de motsvarande moduler? Funkar de bra?
Jag använder det främst för att kunder ska kunna se och välja bilder, jag lägger även på en vattenstämpel och lägger in filnamn. Detta går inte att göra med share collection.

Vill ha något snabbt och smidigt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag använder det främst för att kunder ska kunna se och välja bilder, jag lägger även på en vattenstämpel och lägger in filnamn. Detta går inte att göra med share collection.

Vill ha något snabbt och smidigt.
Jag har noll koll - använder JAlbum till "familjealbumet" - det är knappast smidigt men gör nu det jag vill.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är ju till att visa sin Portfolio, ingen hemsida eller säljsida.
Så funktionaliteten tycker jag är tillräckligt. Fungerar ypperligt för mig. Enkel att använda och är "gratis".
Fina designer som man till viss mån kan finlira med.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är ju till att visa sin Portfolio, ingen hemsida eller säljsida.
Så funktionaliteten tycker jag är tillräckligt. Fungerar ypperligt för mig. Enkel att använda och är "gratis".
Fina designer som man till viss mån kan finlira med.

/Stefan
Jag vet inte exakt vad TS efterfrågar men för mig är det inte själva funktionen som det är några problem med. Däremot tycker inte om utseendet på de webbgallerier som det finns att välja på. Nu var det i och för sig läääänge sedan jag kollade sist, kanske har det tillkommit några som ser lite mer moderna ut? Det verkar ju gå att ladda ner olika mallar från adobe nu. Vilken mall använder du?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet inte exakt vad TS efterfrågar men för mig är det inte själva funktionen som det är några problem med. Däremot tycker inte om utseendet på de webbgallerier som det finns att välja på. Nu var det i och för sig läääänge sedan jag kollade sist, kanske har det tillkommit några som ser lite mer moderna ut? Det verkar ju gå att ladda ner olika mallar från adobe nu. Vilken mall använder du?
Jag har Thomas temat. Ej uppdaterat den sedan 2017 då jag skapade den så det är nog dags. Har dock använt den för att ladda upp fotbollsmatchbilder i den Privata låsa delen med jämna mellanrum.

Juni 2019 uppdaterades Adobe Portfolio med fyra nya teman: Marina, Hegen, Ludwig, samt Rose. I december fräschades gränsnittet upp. Så den är inte helt bortglömd-

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Stefan - får ge det en andra koll.

Vet du om det är något tema som gör att man kan skapa ett träd?

T ex en "mapp" för varje år och i varje år "undermappar" för olika händelser.

Det är så jag organiserar mitt "familjealbum" som mina släktingar och vänner har tillgång till.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack Stefan - får ge det en andra koll.

Vet du om det är något tema som gör att man kan skapa ett träd?

T ex en "mapp" för varje år och i varje år "undermappar" för olika händelser.

Det är så jag organiserar mitt "familjealbum" som mina släktingar och vänner har tillgång till.
Det det tror jag inte. Du kan skapa album, men inte trädstrukturen som du beskriver.
Här är en skärmdump från min sida. Varje ruta motsvarar en fotbollsmatch och rutorna fortsätter rätt långt ner.
Nu har jag förminskat rejält så man ska kunna se, men annars fyller bilderna i albumet upp hela bredden. Iaf så funkar det i mitt valda tema.

/Stefan
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Det det tror jag inte. Du kan skapa album, men inte trädstrukturen som du beskriver.
/Stefan
Har för mig att det var en av orsakerna till att jag valde JAlbum. Egentligen tycker jag JAlbum är otroligt "kluddigt" och skulle gärna göra allt i LR. Så jag skall ta mig en liten titt igen. I dessa tider har man inte mycket annat för sig än att sitta och häcka vid tangenbordet.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag vet inte exakt vad TS efterfrågar men för mig är det inte själva funktionen som det är några problem med. Däremot tycker inte om utseendet på de webbgallerier som det finns att välja på. Nu var det i och för sig läääänge sedan jag kollade sist, kanske har det tillkommit några som ser lite mer moderna ut? Det verkar ju gå att ladda ner olika mallar från adobe nu. Vilken mall använder du?
Nej var inte funktionen mer att de ser ut att vara gjorda av någon från 90talet
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej var inte funktionen mer att de ser ut att vara gjorda av någon från 90talet
Hade man haft så fina mallar som i LR redan på 90-talet hade man verkligen varit före sin tid!

Jag började med LR 2007 och då var vi väl på version 1.x. Vet inte om webbgalleriet fanns redan från start men när de kom så kändes layouten modern.

Sådana saker åldras dock fort. Det finns ju en mängd mallar att ladda ner via Adobe, har du kollat något på dom?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hade man haft så fina mallar som i LR redan på 90-talet hade man verkligen varit före sin tid!

Jag började med LR 2007 och då var vi väl på version 1.x. Vet inte om webbgalleriet fanns redan från start men när de kom så kändes layouten modern.

Sådana saker åldras dock fort. Det finns ju en mängd mallar att ladda ner via Adobe, har du kollat något på dom?
Kollade för ett tag sedan och då hittade jag ingen vettig. Det är ju egentligen inget med funktionen utan mer att de känns omorderna,
 
ANNONS