Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom - Namnbyte mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Att byta namn på många filer samtidigt går dom en dans i Lightroom, men hur gör man med mappar?

Jag har råkat importera ett gäng befintliga mappar namngivna enligt: 05-06-07. Dessa skulle jag snabbt och elegant vilja byta namn på enligt 2005-06-07. Finns det något finurligt sätt att åstadkomma detta på?

Vidare har jag funderat på om det går att förmå Lightroom att lägga bilder i mappar enbart namngivna efter månader. Dvs att det bara skapas 12 mappar per år. Nån som vet?

/David

Vidare har jag funderat på om det går att förmå Lightroom att lägga bilder i mappar enbart namngivna efter månader. Dvs att det bara skapas 12 mappar per år. Nån som vet?

Det viktigaste är att ha en bra mappstruktur. LR speglar din mappstruktur. Du kan visst ha en mapp som heter januari och importera den till LR, men hur vet du vilket år det är?

Själv har jag kronologisk mappstruktur, med undermappar med en mapp per tagningstillfälle. Har haft denna struktur långt före LR och det har visat sig fungera utmärkt. Kunde tex välja import för varje årtal, inte många klick där för att importera till LR.

Ang din fråga att byta namn på mappar i LR så får du byta manuellt för varje mapp.

Ett hett tips är att göra några testmappar och en testkatalog, lista ut hur LR fungerar, blås testet och gå lös på dina riktiga data.

Lise-Lott

Bilagor

• LR_file_structure_2.jpg
    LR_file_structure_2.jpg
    18.3 KB · Visningar: 205
Tack för svaret Lotta.
Jag har kört LR något år och är jätte nöjd.
Kör kronologisk mappstruktur automatiskt i samband med import från kameran.

Det var först när jag inmporterade ett gammalt jpg-arkiv likt dem du har, som jag missade att göra om mapparna. Visst funkar det, men jag hade hellre kört med dagens namngivning.
Nu tvingas jag göra om allt för hand vilket är lite drygt.

/David

Jobbigt med manuellt ändrande. Kommer inte heller på något smart sätt att döpa om filerna i windows, skulle kanske gå med ett batchjobb och sedan importera det igen, förutsatt att du inte gjort så mycket med bilderna redan.

Lise-Lott

ANNONS
Götaplatsens Foto