Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite allmäna funderingar kring funktioner i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

kpt

Aktiv medlem
Kanske någon expert kan upplysa mig om några saker som jag funderat på beträffande Photoshop.

1) Antag att jag har en bild som jag vill dela i en vänster- och högersida. Storleken på bilden kan variera. Går det att göra en funktion (action) i Photoshop som ordnar detta? I så fall hur?

2) Eftersom funktioner verkar en aning begränsade (dvs, under antagande att problem 1 inte kan lösas), vad finns det för dokumentation för att skriva plugins till Photoshop? Jag tänker här på plugins som Noise Ninja, Velvia Vision och liknande, dvs inte vanliga sketna actions.

Ettan förstår jag inte riktigt. När det gäller tvåan så finns dokumentationen i Adobes SDK. För att få tag i den senaste måste du vara med i något slags utvecklarnätverk. Men har du en skiva med Photoshop 6 eller tidigare så ligger den med på skivan. Tidigare version förstås, men jag skulle tro att plugins byggda för sexan borde funka i senaste också.

OK, tack. Ska förklara problemet igen. Jag har alltså en bild som jag vill dela upp i en vänster- och högerbild. Jag kan göra det manuellt genom att markera vänstra halvan av bilden och köra cut&paste till en ny bild, sedan samma sak för högra sidan.

Jag sitter och designar bokuppslag och behöver generera vänster- och höger sida automatiskt. Just nu har jag löst det genom att skriva ett script som anropar ImageMagick

#! /bin/sh
#
# Usage: split 01.jpg
# splits 01.jpg along the vertical middle,
# producing files 01L.jpg and 01R.jpg
#
f=$1
n=`basename $f .jpg`
w=`/usr/local/bin/identify -format "%w" "$f"`
h=`/usr/local/bin/identify -format "%h" "$f"`
nw=`expr $w / 2`
# extract the left
/usr/local/bin/convert -crop ${nw}x$h+0+0 $f ${n}L.jpg
# extract the right
/usr/local/bin/convert -crop ${nw}x$h+${nw}+0 $f ${n}R.jpg

Ok. Det kan du åstadkomma genom att köra Canvas Size två gånger, med 50% bredd och höger- respektive vänsterjustering. Mellan gångerna så backar du historyn så du har fulla bilden kvar.

ANNONS
Götaplatsens Foto