Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten kompakt istället för A85

Produkter
(logga in för att koppla)

Xen

Aktiv medlem
För någa veckor sen köpte jag en A85. Ju mer jag använder den desto mer inser jag att den är för stor.

Finns det något alternativ som tar likvärdiga bilder för ungefär samma pris men än mindre och mer fickvänlig?

Jag ska mest ha kameran för att slänga upp den och bara trycka av. De flesta bilderna kommer hamna på internet men jag ska ut på en resa och kommer vilja skriva ut de finaste bilderna i så stort format som möjligt (gärna A3)

Oerhört tacksam för svar/ Andreas

Ännu mindre! Hur små då? Canon Ixus, Olympus lilla mju, Pentax Optio S5 eller kanske Panasonic Lumix. Men man kan inte äta upp kakan och ha den kvar. Fast det är gott med kakor förstås ;--)

Fredrik H skrev:
Ixus 500 har troligen samma sensor bara lite mindre finesser och mindre format.
IXUS 500 har en större sensor (1/1,8") och 5Mpix. IXUS 40 är väl kanske mer vad du är ute efter om du vill hålla dej till Canon. Det är dock inte samma pris. Man får betala mer för det kompakta formatet.

Roine W

Jag behöver absolut inte hålla mig till Canon!

Jo jag har funderat på en Ixus 40 men då stiger ju priset lite. vad innebär minneskorttypen "MultiMedia Card". Ett plus är väl Lithium batteriet!

Om jag går ner liiiite i kvalite då? Finns det fler alternativ då?

Finns en skaplig bunt. Bara att välja.

Exempelvis scandinavianphoto eller cyberphoto - båda .se har en samling av de vanliga modellerna. Bara att läsa.

Sen sådana där erbjudanden om femmegapixelkamera för en tusenlapp som finns på en del ställen, de skulle jag tänka mig för innan jag köpte.

Kan inte säga säkert. Sen finns det alltid någon som säger tvärtemot, vad man än säger om kameror. Det är det som är det typiska med den här segmentet av kameror. Jämför du detaljer finner du alltid små skillnader. Så finner man den som svarar mot kraven, nästan. Så finns det en lite dyrare som fyller alla krav, fast då finns ju en annan som är ännu lite bättre för närapå samma pris

Vips är man uppe i massor av pengar.

Minolatan eller Pentaxen - tycke och smak. Båda har anhängare och det är fina kameror, båda två.

Visst är det veligt svar, men jag tror inte det finns rätt eller fel. Det är jag rätt säker på.
Fina bilder står egentligen fotografen för, inte kameran. (Det är ett bra uttryck när man egentligen inte vet säkert) ;--)

Nej men det är ju så det är. Bara för att man köper en bra bil så behöver bilturen inte bli angenäm... I.o.m att jag inte är en bra fotograf så behöver jag en enkel och förlåtande kamera.

Minoltan hade billigt minne och dessutom var den väldigt snabb.
Är detta ett bra batteri : NP-600 lithium-ion batteri?

Finns en medlem som kallar sig - Dumbo - tror han har bra koll på lilla Minoltan. Kolla om du hittar honom så får du nog veta det mesta om just den kameran. Den är rätt snabb i alla fall, Men det finns säkert många andra som har den.

PS/ HAr du kollat recensionerna här på FS. Skulle ta dem med en nypa salt men det ger ju ev. lite anvisningar.

jag skickade iväg ett mess till dumbo.

Tack för hjälpen!

och ps verkade inte ha någon rescension på minoltan

ANNONS
Götaplatsens Foto