Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusområde

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Jag hade en fundering på om det finns nån regel på hur mycket exponeringsmarginal man har.

Föreställ er att man fotar ett graderat papper från svart till vitt. Om man tar rätt slutartid för 18% grått så får man vad jag har förstått rätt exponering för hela papperet. Hur många steg "ner" får man gå för att svart respektive "upp" för att vitt ska bli 18% grått på fotot?

Undrar om någon förstår min fråga.

Antagligen beror detta mycket på filmvalet.

Normalt brukar men nog ta -2 steg för att vitt skall bli medelgrått (om man mäter infallande ljus och inte reflekterat). Dvs mäter man reflekterat ljus från en vit yta så ska man kompensera med +2-3 steg för att den skall exponeras som vit. Det blir precis tvärs om om man mäter mot en svart yta.
Det hela beror på vilken film och vilken framkalningsprocess som används.

Hoppas det är svar på din fråga. :)

Mvh
/Johan

Så det skiljer på mätmetod?

I så fall måste man ju vara noggrannare då man mäter med infallande ljus (tex vid blixtmätning). Eller tänker jag fel?

/ Marcus

Det är nog snarare tvärt om Brummelisa. Mäter man infallande ljus får man oftast rätt exponering med en gång (alltså om inte kontrasterna är för stora). Men om jag förståd Igelkott rätt så undrar han hur mycket man behövr kompensera för att vitt ska bli medelgrått jämfört med mätning mot medelgrått. Något som man oftast inte vill eftersom problemet är oftast det omvända.

Ööööö... blev det något klarare?

/Johan

Tack för svaren!

Jag vill väl kanske inte göra om vitt till grått. Varför vill man göra det motsatta Johan?

Alltså blev det inte klarare ;-)
Med det motsatta menade jag att om man ska fota något vitt, t ex snö och mäter det reflekterade ljuset och inte kompenserar så blir snön grå. Det vill vi ju inte. (inte så ofta i alla fall)

Kolla gärna in denna sida om zonsystemet.
http://www.cicada.com/pub/photo/zs/

Ha re
/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto