Annons

Lumilux fullfärgslysrör

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Har någon använt sig av Lumilux eller något annat fullfärgslysrör för ljussättning? Har sökt i forumet men de flesta verkar använda bygglampor för ljussättning, ja förutom de som har riktigt blixtljus eller B-ljus. Fördelen med lysrör mot halogen är den låga värmeutvecklingen. Vad kan nackdelen vara? Lysrörsbelysning kan bli ganska stor och klumpig pga relativt låg effekt? Posta gärna erfarenheter med mera avseende lysrörsbelysning!
 

icebear

Aktiv medlem
Jag använder mig av av Philips dagsljustempererade lysrör med ett ra-index på 98. Det fungerar väldigt bra tycker jag, nackdelen är att det blir lite klumpigt då man måste ha ganska många lysrör. Man får ett mjukt ljus på köpet. Jag använder 7-8 st när jag fotar, och det ligger lite i underkant för att man ska kunna använda mindre bländare för ökat skärpedjup vid iso 100.

Fördelen är att värmeutvecklingen är obefintlig jämfört med bygglampor. Dessutom slipper man filtrera ljuset när man använder dagsljustempererad film då rören ligger på 5500 Kelvin. Har inga bilder som jag fotat med rören, då jag inte har någon skanner.

Fördelarna överväger nackdelarna för min del. Och det stort...
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Vilken styrka är dina rör på Kent? De jag kikat på finns upp till 55w per rör vilket är relativt mycket för lysrör. Du skrev att det ger ett mjukt ljus, då antar jag att du inte har någon diffusor alls för ljuset utan du kör direkt på, eller? Har du något produktnummer på rören, kul att jämföra med de jag kikat på. Ra på LUMILUX rören är endast specade till med än 85 vilket inte säger så där värst mycket. Ju högre desto bättre, man vill ju undvika färstick och andra artefekter.
 

icebear

Aktiv medlem
Hallå Jonas. De lysrör jag har är på 36W och alltså 120cm långa. Och ska jag vara riktigt korrekt så är det 5300K som är rätt färgtemperatur på dom. Du hittar igen dom på
Philips hemsida för TL-D 90 de Luxe 36W/950 SLV.

Du hittar resten av serien TL-D de Luxe på Philips TL-D de Luxe hemsidan. Där du även hittar en 58W variant av mitt lysrör. Nackdelen är väl att det blir ännu längre (150cm). Jag kan tänka mig att armaturer och liknande drar iväg i pris för längre lysrör, men det är bara ett antagande då jag aldrig kollade upp den längden.

Osram har även dom lysrör som är dagsljustempererade och med ett ra-index på 97. Heter lumilux 950 ngt om jag inte missminner mig helt.

Jag har två armaturer med dubbla lysrör, och fyra stycken för ett lysrör, det är vanliga kontorsarmaturer i plåt. Dom är lite dyrare att köpa, men lysröret ligger skyddat mot yttre åverkan. Jag har ingen permanent studio, så jag plockar fram allting när det ska fotas, vilket kanske ökar risken för att det ska slå i någonting. Anledningen till att ljuset blir mjukt är ju att dom är såpass långa, och dessutom blir det en ganska bred ljuskälla då man måste ha ett par armaturer bredvid varandra. I mitt fall så blir det nog nästan en meter brett. Ingen diffussor behövs med andra ord. Om det inte är för att få kvadratiska reflexer i ögon etc, men det är ju en smaksak. Totaleffekten ligger på 288W för mig. Och visst är det en del då lysrör har minst fyra gånger mer lm/W jämfört med halogenlampor. Men man ska nog tänka på att storleken bidrar till att man inte kan punktbelysa på samma sätt som med halogenlampor, vilket gör att det större ljusutbytet inte blir lika påtagligt. För stora ytor märks det däremot.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bingo Rimér kör mycket med lysrör. Han har hemgjorda armaturer med hållare och kablar fastkruvade på plywoodskivor. Ser ut som containerfynd ungefär :)
 

icebear

Aktiv medlem
Jag beställde mina via en helt vanlig el/lampaffär. Alla som säljer lysrör bör väl kunna ta in dom antar jag. 9an i 950 står för ra-index över 90 och 50 står för färgtemperatur över 5000K. För dom som inte känner till det kan det ju vara bra att veta om man tittar på lysrör som alternativ.
 
ANNONS