Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Curacao

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen haft min Konica Hexar RF inne för justering av sökaren. Efter två vändor är dubbelbilden nu ok, men - om jag fokuserar på t.ex. ett järnvägsspår i längsled "störtar" dubbelbilden framför och bakom fokuspunkten ungefär som ett hoptryckt X.

Är detta något som "följer med" tekniken?

Jag har inte tänkt på detta förrän sökaren började krångla(efter stöt) och i "normala" fotosituationer t.ex. hus, porträtt o dyl märks det inte.

Vore tacksam för svar från mer vana mätsökarfotografer!

Mvh "Curacao"

Mätsökarmekanismen är ju en ganska komplicerad apparat.. När jag råkade dränka min Bessa R3 i vin (hade den i en väska tillsammans med en flaska som gick sönder) lämnade jag in den hos kamerateknik i Malmö men fick besked om att jag hade vart tvungen att skicka den till Japan för att öppna och rengöra mätsökarmekanismen som ju består av ett antal glasbitar och speglar. Nu är det ju dock sannolikt att felet på din kamera inte är så omfattande och att det går att åtgärda "lokalt". Ta kontakt med t ex LP Foto som borde kunna ge mer råd om vart du ska vända dig.

Det är normalt, den visar ju det som är ur fokus just som en dubbelbild och ju mer ur fokus ju mer "på sidan av" dessutom blir det skillnad i vilken sida objektet ur fokus hamnar i förhållande till fokus beroende på om föremålet är framför eller bakom fokus. Och om du har en bortflyende linje som ett järnvägsspår kommer det att skapas ett X.

alf109 skrev:
Det är normalt, den visar ju det som är ur fokus just som en dubbelbild och ju mer ur fokus ju mer "på sidan av" dessutom blir det skillnad i vilken sida objektet ur fokus hamnar i förhållande till fokus beroende på om föremålet är framför eller bakom fokus. Och om du har en bortflyende linje som ett järnvägsspår kommer det att skapas ett X.

Hej och tack för svar!

Det du skriver låter rimligt! Jag har även tillskrivit verkstaden om samma sak och eftersom dom inte ätgärdade "felet" eller kommenterade det
lutar det åt att det är en konsekvens av tekniken.

Dock kollade jag med min gamla Canonet 28, men på den var fenomenet inte lika uttalat och mer som ettY, fast där är dubbelbilden inte lika koncentrerad och skarp, troligen en mycket enklare sökarkonstruktion.

Mvh "Curacao"

dJb skrev:
Mätsökarmekanismen är ju en ganska komplicerad apparat.. När jag råkade dränka min Bessa R3 i vin (hade den i en väska tillsammans med en flaska som gick sönder) lämnade jag in den hos kamerateknik i Malmö men fick besked om att jag hade vart tvungen att skicka den till Japan för att öppna och rengöra mätsökarmekanismen som ju består av ett antal glasbitar och speglar. Nu är det ju dock sannolikt att felet på din kamera inte är så omfattande och att det går att åtgärda "lokalt". Ta kontakt med t ex LP Foto som borde kunna ge mer råd om vart du ska vända dig.

Hej och tack för svaret!

Jag var tidigt i kontakt med LP--Foto men valde en annan välrenommerad serviceverkstad.

Innan jag skickade kameran tittade jag "under huven" och insåg snabbt(ett myller av glasbitar och justerskruvar!) att börja "pilla själv" inte var att tänka på även fast det finns mycket bra beskrivningar på t.ex. "Rangefinder Forum"

Mvh "Curacao"

Jag har sammam problem (om jag fattat rätt vad du menar) med min Leica M6. I vissa vinklar går bilden inte ihop, något som är ganska irriterande men som jag nu iallafall vant mig vid och inte har några problem med.
Jag va inne med min kamera på affären Leica Bei Meister i Hamburg där jag bor och de sa att en del av fokusmekanismen hade sjunkit ned något och att det va det som orsakade det hela. De kunde laga det utan något större problem, men ville dock ha minst 200 Euro för det....

norragryta skrev:
Jag har sammam problem (om jag fattat rätt vad du menar) med min Leica M6. I vissa vinklar går bilden inte ihop, något som är ganska irriterande men som jag nu iallafall vant mig vid och inte har några problem med.
Jag va inne med min kamera på affären Leica Bei Meister i Hamburg där jag bor och de sa att en del av fokusmekanismen hade sjunkit ned något och att det va det som orsakade det hela. De kunde laga det utan något större problem, men ville dock ha minst 200 Euro för det....

Hej!

Jag ska kolla mer ordentligt nu när jag fått tillbaks kameran, olika betraktningsvinklar och så. Om jag inte minns fel fanns det en justeringsskkruv som så att säga lyfte resp sänkte hela sökarsystemet.

Jag ska passera Hamburg i sommar, men 200 euro låter mycket om nu en Leicaverkstad skulle befatta sig med en Hexar, fast vem vet, om jag satsar en tia på att Bolton slår Manchester U borta med 4 - 0 i morgon kväll så......

Mvh "Curacao"

Hej!

Ja, de skulle nog kunna fixa kameran åt dig, de gillar Leica där men de är inga fundementalister, säljer t o m Ricoh GRD! :)
De kan fixa en hel del grejer där i butik, men jag vet att de ibland skickar grejer till Hannover. Och det är klart att Bolton tar Man U så kostnaden blir nog inga problem!

/Carl

norragryta skrev:
Hej!

Ja, de skulle nog kunna fixa kameran åt dig, de gillar Leica där men de är inga fundementalister, säljer t o m Ricoh GRD! :)
De kan fixa en hel del grejer där i butik, men jag vet att de ibland skickar grejer till Hannover. Och det är klart att Bolton tar Man U så kostnaden blir nog inga problem!

/Carl

Hej!

Eller också går jag in med en Hexar och kommer ut
med en Leica!

/Bruno

Hehe!

Ännu bättre och jag måste säga att chansen/risken för att så sker är ganska stor. De har fruktansvärt mycket Leica där så det kan vara en bra idé att lämna kreditkortet hemma innan man går in.

Men de brukar faktiskt ha en del kameror till ok priser ganska ofta, inte minst Leica CL.

Lycka till!

/Carl

Att du inte ser krysset på din Canonet kanske beror på hur långt det är mellan sökaren och fönstret där mätsökaren tittar ut. De sitter ju ganska nära varandra på Canonet och längre ifrån varandra på t ex Leica. Det borde bli mer kryss-effect i det senare fallet men också mer exakt fokusering (i alla fall om man fokuserar på ett träd).

Bara mina funderingar och gissningar/teorier.

Marcus Nordén skrev:
Att du inte ser krysset på din Canonet kanske beror på hur långt det är mellan sökaren och fönstret där mätsökaren tittar ut. De sitter ju ganska nära varandra på Canonet och längre ifrån varandra på t ex Leica. Det borde bli mer kryss-effect i det senare fallet men också mer exakt fokusering (i alla fall om man fokuserar på ett träd).

Bara mina funderingar och gissningar/teorier.

Hej!

Jag har tänkt i samma banor! När jag får tillfälle ska jag kolla på andra mätsökarkameror,
(jämför Canoneten och Hexaren....stämmer, avståndet är mindre)

Mvh Bruno

ANNONS
Götaplatsens Foto