Annons

Möjligt koppla 300D till tubkikare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!

Vill koppla en tubkikare till min 300D med 18-55 objektivet. Vet någon om detta är möjligt och vad jag behöver. Skall köpa både kikare och adapter, så jag är inte låst vid en viss lösning (förutom 300D då).

Har hört tala som nåt som kallas T-adapter, men dessa verkar inte som Canon själva tillverkar. Det visade sig när jag köpte kamran att två gamla sigma-objektiv som jag använt till en eos30 inte fungerade längre. Jag fick ett "error99". Därför är jag rädd att köpa T-adapterlösningen om jag inte säkert vet att den fungerar. Någon som provat, eller som sagt var har en annan lösning?

/Mvh Fredrik ..

Jag har två objektiv med M42 gänga och adapter som fungerar utmärkt på 300d.

Err99 får man väl när kameran inte gillar de elektroniska signaler som kommer från objektivet.
Har man inga signaler alls så får man -- på bländaren men i övrigt fungerar det utmärkt.

Fast personligen skulle jag köpa ett teleobjektiv istället för att använda tubkikare

Min 300D vill överhuvudtaget inte fungera med objektiven. Så länge error99 visas kan jag inte ta bilder. Har tidigare fått rådet att chippa om, men tycker inte det är värt detta. Sigmaobjektiven var "billiga" 28-105 och 100-300. Har en Canon EF 100-300 Macro som fungerar utmärkt om än långsamt med 300D så de 55-100mm som jag saknar är inte värda att hålla på och skicka iväg objektivet för, men tack iallafall.

Om du daniel lyckats få en M42-adapter att fungera så finns det ju hopp. :)

/Mvh Fredrik ..

Den vanliga lösningen är ju att man genom en fotoadater fäster huset vid tuben utan objektiv. Detta brukar ge en brännvidd (beroende på märke och modell) på strax över 1000mm. Plussa då på brännviddsförlängningen på din 300D.

Problemet med detta är att ljusstyrkan är mycket dålig. Om jag inte missminner mig så hamnar man på en fast bländare 11.

Priser och kvalitet är även beroende på vilket märke på tub man använder.

/ Daniel

Som en liten praktisk övning kan sätta lite tejp på metallbläcken på dina sigmaobjektiv.

Då borde du slippa err99 men du kan å andra sidan bara använda största bländaren.
Alltså bara ett teoretiskt litet test för att visa att det fungerar att fotografera med objektiv som inte rapporterar något till kameran.

Prövade ta kort genom ett kikarsikte som satt på ett luftgevär.Kanske inte riktigt vad du är ute efter men ändå. Blev riktigt bra

/Ante

ANNONS
Götaplatsens Foto