Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
MacBook släppt!
- Trådstartare avslutat2
- Start datum
avslutat2
Aktiv medlem
johnniedunberg skrev:
De ska klara att driva Apples 23"-are enligt inlägg på macfeber.
Saxat från macfeber:
"Extended desktop and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 x 1200 "
Den klarar upp till 23" mao"
slut citat
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
johnniedunberg skrev:
De ska klara att driva Apples 23"-are enligt inlägg på macfeber.
Mysigt värrrrrre!
Jag som också gillar 13,3 Wide.. har kikat på Vaios 13,3tummare och har gillat formatet och storleken!
Det blir väl lite ogdsaker att hitta på beggmarknaden nurå..
MVH Niclas,
Bjelkengren
Aktiv medlem
Med studentrabatt 9700kr. Helt klart överkomligt. En sådan dator får det bli.
//Uffe
//Uffe
j3n5
Aktiv medlem
Fattar inte varför en del tjatar om en liten macbookpro. Macbooken blev ju faktiskt SÅÅÅ mycket snabbare än vad alla trodde. Förmodligen mest mac för pengarna, någonsin.. Att grafiken är inbyggd intel skiter jag i, den klarar i alla fall HD-video och typ alla program som finns.. Spelar gör man ju faktiskt bara på xbox 360..
/jens...
/jens...
epep
Aktiv medlem
johnniedunberg skrev:
Tja, lite tveksamt faktiskt, pris-prestanda-förhållandet har nog ändå varit till PCns fördel tidigare. Jämför PowerBook:en med bärbara PC för något år sedan t.ex. Men numera är det nog tvärtom. (Eller så har jag helt enkelt inte följt med i PC-priserna så bra!)
Jag jämförde för ett tag sedan (ca 1 mån) och då kunde man få en bärbar pc som med core duo och i övrigt jämförbar specar, förutom större skärm - 15" - för ca 11 kkr inkl moms. OS X är trevligt, men är verkligen inte bättre än windows på allt. De båda osen har sina fördelar. Har läst en del jämförelser tex av hur väl mysql och apache fungerar på os x jmf med linux där osx är riktigt uselt, och senast såg jag en jämförelse mellan osx, windows och linux vad avser programvara för statistik där osx också var uselt.
Se:
http://www.p2pnet.net/story/8723
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2520
Som sagt jag gillar os x, men man måste försöka vara nyanserad och ffa inte lita på apples reklam. För ett tag sedan vad 64-bit *det viktigaste* och apple var *först* (NEJ!) och nu är det dags för 32-bitars intel-cpuer i burkarna som det hetaste. Intressant.
Malm
Aktiv medlem
Detta hör kanske inte hemma i just detta forumet, MEN. Som något sånär nybliven mac-ägare så anser jag följande:
OSX är perfekt för oss som inte är jätteintresserade av att konfigurera datorn i tid och otid för t.ex få det internet att fungera när man byter nätverk eller bara kunna jobba effektivt när man förflyttar sig.
Har under mina 6 månader med OSX aldrig upplevt en sådan problemfri tid med dator, kanske har man börjat bli lat men fy f** va skönt att slippa allt som förut var lite jobbigt. Nu är det bara att köra och datorm känns betydligt mer som ett redskap än tidigare. Kan till exempel inte ens minnas senaste gången jag såg ett felmeddelande..
Tror stenhårt på den nya, iBooken var inte sådär hypersnabb, och kommer det lite ny programvara som stödjer nya processorn så kan det bli hur bra som helst. Den är ju dessutom ett extremt intressant alternativ för oss som gråtit oss till sömns i vetskapen att Macbook Pro inte rymdes i plånboken
Det är ju svårt att inte bli fanatiker med en Mac i ens ägo, PC:n funkar ju också, som lagringsmedium.....
/Anders
OSX är perfekt för oss som inte är jätteintresserade av att konfigurera datorn i tid och otid för t.ex få det internet att fungera när man byter nätverk eller bara kunna jobba effektivt när man förflyttar sig.
Har under mina 6 månader med OSX aldrig upplevt en sådan problemfri tid med dator, kanske har man börjat bli lat men fy f** va skönt att slippa allt som förut var lite jobbigt. Nu är det bara att köra och datorm känns betydligt mer som ett redskap än tidigare. Kan till exempel inte ens minnas senaste gången jag såg ett felmeddelande..
Tror stenhårt på den nya, iBooken var inte sådär hypersnabb, och kommer det lite ny programvara som stödjer nya processorn så kan det bli hur bra som helst. Den är ju dessutom ett extremt intressant alternativ för oss som gråtit oss till sömns i vetskapen att Macbook Pro inte rymdes i plånboken
Det är ju svårt att inte bli fanatiker med en Mac i ens ägo, PC:n funkar ju också, som lagringsmedium.....
/Anders
Frehar
Avslutat medlemskap
Malm skrev:
Nu är det bara att köra och datorm känns betydligt mer som ett redskap än tidigare. /Anders
Kan bara hålla med, har jobbat med en animerad dokumentär i 2 månader och har suttit med både några Mac´s och PC´s,, detta var även första gången på 2-3 år som jag jobbat med PC. Så att XP fortfarande inte fungerar bättre är för mig en gåta, fy fan vad PC bara strular medans Macen bara tuffar på.
avslutat2
Aktiv medlem
epep skrev:
Jag jämförde för ett tag sedan (ca 1 mån) och då kunde man få en bärbar pc som med core duo och i övrigt jämförbar specar, förutom större skärm - 15" - för ca 11 kkr inkl moms. OS X är trevligt, men är verkligen inte bättre än windows på allt. De båda osen har sina fördelar. Har läst en del jämförelser tex av hur väl mysql och apache fungerar på os x jmf med linux där osx är riktigt uselt, och senast såg jag en jämförelse mellan osx, windows och linux vad avser programvara för statistik där osx också var uselt.
Se:
http://www.p2pnet.net/story/8723
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2520
Som sagt jag gillar os x, men man måste försöka vara nyanserad och ffa inte lita på apples reklam. För ett tag sedan vad 64-bit *det viktigaste* och apple var *först* (NEJ!) och nu är det dags för 32-bitars intel-cpuer i burkarna som det hetaste. Intressant.
Hej!
Men det är ju det som sägs i Apple-reklamen, att PC:n är riktigt vass på kalkylblad, men säkert på statistik och annat också! =)
Skämt åsido, OSX har säkert sina svagheter, kanske programutbudet men även Finder är det ju många som klagar på. Själv trivs jag utmärkt med min gamla PowerBook men har hittills reagerat på att Mac ofta är ganska långsam jämfört med PC i samma prisklass, undantaget toppskiktet då kanske. Håller med Jens Ö om att det inte finns något att klaga på vad gäller MacBook:en. Ingen hade väl förväntat sig dual core för det priset? Tycker nog också att MacBooken är enormt prisvärd.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Vad tänker du konkret på Pelle A? Jag blir lite nyfiken då jag har tänkt att inom en inte allt för lång framtid gå över (tillbaka) till MAC.
Jag undrar om den nya MacBooken klår pc i hastighet? Min erfarenhet av MAC (G¤/G5) är ju att PC processerar snabbare, men detta kanske bara är inbillning.
MVH Niclas,
Jag undrar om den nya MacBooken klår pc i hastighet? Min erfarenhet av MAC (G¤/G5) är ju att PC processerar snabbare, men detta kanske bara är inbillning.
MVH Niclas,
Pall
Aktiv medlem
Har i många år varit en inbiten macare och hånat mina bekanta som haft PC! Men så var det dags att gå ifrån min gamla Powerbook som började bli slö. Att köpa en ny mac till min kalibrerade skärm var inte att tänka på då de var för dyra (imac har ju inbyggd skärm) Kastade av mig min prestige och sneglade på att bygga en PC själv! Gjorde så för en bråkdel av vad en ny mac (men med bibehållen prestanda) skulle gått på. Nu menar många att det är helheten i Mackonseptet som räknas med ett bra OS mm. Numer tycker jag inte det och sedan jag kört in mig på XP är jag mer än nöjd. Har inte haft något strul under året med PC:n och sättet som windows är uppbyggt passar mig. OSX filhantering och "docka" tilltalar inte mig. Att sedan OSX är snyggare bekommer mig inte. Det är programmen som är det viktiga. Photoshop funkar lika bra på PC men billigare (alltså datorn). Även färghanteringen löper numer smidigt, vilket det inte gjort tidigaer i windows. Den som vill ha ett snyggare OS till PC:n får vänta till Vista. Kan tillägga att det också har blivit enklare med tillbehör som TV-kort, olika programvaror m m eftersom PC-marknaden är så mycket större.
Malm
Aktiv medlem
För mig har det inte varit några problem alls med fildelningen i nätverket som innehåller både några PC:s och en mac. Har även upplevt omskolningen som ytterst skonsam för psyket. Anväder idag min PC huvudsakligen som lageringsburk pga att min iBook har lite knappt med plats med sina 40gb.
Fick köpa mig Office 2004 för Mac och hade tillgång till Photoshop genom en arbetsgivare och upplever inga som helst problem med kompabiliteten till motsvarande programvaror i PC-miljö.
Men det är ju bara min erfarenhet.
Mvh
Anders
Fick köpa mig Office 2004 för Mac och hade tillgång till Photoshop genom en arbetsgivare och upplever inga som helst problem med kompabiliteten till motsvarande programvaror i PC-miljö.
Men det är ju bara min erfarenhet.
Mvh
Anders
epep
Aktiv medlem
j3n5 skrev:
Får man nån bärbar PC med dualcore 2.0 för 12000:-..? Tror inte ens Dell fixar det..
Jag kunde SNABBT hitta en bärbar med core duo hos dell.se för 8500 kr inkl moms.