Annons

Macrolinser, på vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikGustavsson

Aktiv medlem
Jag ska nästa vecka åka på en modellutställning (små plastmodeller snackar vi om här)..

Normalt plåtar jag antingen med mitt 50mm f/1,8. Ljusstarkt, men inte så bra närgräns, så man kommer inte så nära. Det korta skärpedjupet är också ett litet problem. Jag har också ett 70-200 f/2,8 VR, som funkar bra tack vare stor bländare och VR. Tyvärr måste man stå så långt ifrån, vilket är svårt då det inte finns plats eller att det kommer folk och ställer sig ivägen.
Jag vill helst slippa blixt för att det blir så bökigt att bära med sig.

Så, nu har ni problemet, nu till frågan.
Vad jag förstår så kan man få ner närgränsen med macrolinser, så jag funderar på att beställa ett kit därifrån. Så nu undrar jag, borde jag köpa macrolinser i 55mm filtergänga för att montera på min 50mm lins, eller ska jag köpa för 77mm och montera på telet? Eller bör jag strunta i dem och köpa en bouncer till min blixt istället?

mvh
Erik G

Min gissning är att du har mest nytta av en +2 lins till ditt 70-200. Bildvinkeln ändras ju inte, bara närgränsen. En +4 lins ger dig fjärrgräns på 1/4 meter, och det är kanske INUTI ditt objektiv?

Gränsen 1/4 meter är dock inte helt korrekt. Det exakta avståndet är svårt att säga, eftersom det beror på var främre och bakre principalplan ligger inuti objektivet. En vild gissning är att du får lägga till 15-20cm, så att du hamnar på sisådär 0.40m. Och då kanske det funkar med så stark lins?

ANNONS
Götaplatsens Foto