Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro...

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
jag har ett nikkor af75-240 1:4.5-5.6D på min nikon f75 och är lite färsk. undrar hur det är med makrofotografering. jag kommer inte närmre än kanske 1.5m från motivet innan det blir suddigt. Finns det nån inställning på objektivet för makrofotografering eller kan det vara så att objektivet helt enkelt inte är anpassat för det?

Tack...
/johan

Objektivet är som du redan gissat inte gjort för det. Objektivet har en närgräns som säger hur nära filmplanet du kan ha motivet.
Vill du fota macro så finns det 3 olika lösningar för dig.
1. Köpa ett macro objektiv, både nikon och sigma har mycket fina varianter. Detta är dock den dyraste lösningen. Ett macro objektiv funkar även för vanlig fotografering och brukar vara av mycket hör kvallite.
2. Köpa en mellan ring. Detta är en adapter som du placerar mellan objektive och kameran och gör så att närgränsen flyttas närmare kameran. Dock stjäl den ljus från objektivet.
3. Förstorings lins. Ett filter man placerar framför objektive och som också flyttar närgränsen närmare.

Både alternativ 2 & 3 kan användas på andra objektiv när du bestämt dig för att uppgradera. Dock är mellanringen flexiblare då den funkar på alla objektiv medans filtret bara funkar på objektiv med samma filtergänga. Filtrets fördel är att den inte stjäl något ljus. Bildkvallite skillnaden mellan filter och mellanring har debaterats livligt men jag tror inte du kommer märka någon enorm skillnad.

Hoppas detta hjälper dig lite på traven.

ANNONS
Götaplatsens Foto