Bent C.
Aktiv medlem
Jag har tidigare fotat en del makro med min gamla OM2. Den har snittbildssökare, som gör det väldigt lätt att se om man hittat fokus. Nu har jag bytt till EOS 10D, som, som bekant, har autofokus. Vid makrofotografering rekommenderas man att använda sig av manuell fokus, eftersom af är för inexakt vid då. Jag har sett flera inlägg om makroobjektiv, där folk anger att de använder manuell fokus vid makrofoto. Jag fattar ju förstås att man måste flytta knappen från af till mf på objektivet när man vill använda manuell fokus. Vad jag inte förstår är hur man ser att det faktiskt är i fokus (verkligen I FOKUS, inte sådär ganska nära fokus) på mattskivan som sitter i tex 10D. Övertygad om att det finns en lätt lösning, gjorde jag något mycket ovanligt för mig - jag läste manualen. Där lär man sig faktiskt det sensationella att man måste ställa objektivets fokusknapp på mf och vrida på ringen till objektet är i fokus. Ingen hjälp där (jag visste väl att manualer är överflödiga :=)). Så hur gör man? Jag vill kunna lägga fokus på framkanten av en flugas öga - hur gör man det utan snittbildssökare???