Annons

Manuell fokus - när är det skarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har tidigare fotat en del makro med min gamla OM2. Den har snittbildssökare, som gör det väldigt lätt att se om man hittat fokus. Nu har jag bytt till EOS 10D, som, som bekant, har autofokus. Vid makrofotografering rekommenderas man att använda sig av manuell fokus, eftersom af är för inexakt vid då. Jag har sett flera inlägg om makroobjektiv, där folk anger att de använder manuell fokus vid makrofoto. Jag fattar ju förstås att man måste flytta knappen från af till mf på objektivet när man vill använda manuell fokus. Vad jag inte förstår är hur man ser att det faktiskt är i fokus (verkligen I FOKUS, inte sådär ganska nära fokus) på mattskivan som sitter i tex 10D. Övertygad om att det finns en lätt lösning, gjorde jag något mycket ovanligt för mig - jag läste manualen. Där lär man sig faktiskt det sensationella att man måste ställa objektivets fokusknapp på mf och vrida på ringen till objektet är i fokus. Ingen hjälp där (jag visste väl att manualer är överflödiga :=)). Så hur gör man? Jag vill kunna lägga fokus på framkanten av en flugas öga - hur gör man det utan snittbildssökare???

Om sökaren i 10D är lika dålig som den i D100 är det inte helt lätt att fokusera precist tyvärr. Med småbildskameror har jag aldrig saknat snittbilden utan föredragit rena mattskivor att fokusera med. Med D100 skulle jag gärna ha en snittbild.

Jag funderar allvarligt på någon form av sökarlupp men har inte så stor koll på alternativen.

En annan grej: Hur har du ställt med synen? Använder du synhjälpmedel när du fotograferar?

Men som mer direkt svar på din fråga Jag vill kunna lägga fokus på framkanten av en flugas öga - hur gör man det utan snittbildssökare så säger jag, förutsatt en bra sökare korrigerad för din syn, precis som din manual: Vrid tills framkanten av ögat är skarpt i sökaren.

Vinkelsökare C har dessutom 1.25x till 2.5x förstoring bara genom att skifta en spak. Har inte hunnit testa, men jag köpte en sådan från BHphoto i höstas, dock har jag inget makroobjektiv just nu.

Hmm lite hjälp får du ju från kameran.. OM det som du vill ha skarpt befinner sig i en av AF-punkterna, så kan du välja denna punkt. Då kommer du att få bekräftat när du befinner dig i fokus genom att det lyser en grön blipp i sökaren..

Men som sagt.. det hjälper ju bara dig om man har motivet i en av AF-punkterna.

Tyvärr så har 10D inte utbytbar sökare. Snittbild vore inte fel alls i den. Ställa in skärpan perfekt helt manuellt är nästan omöjligt.

"Hmm lite hjälp får du ju från kameran.. OM det som du vill ha skarpt befinner sig i en av AF-punkterna, så kan du välja denna punkt. Då kommer du att få bekräftat när du befinner dig i fokus genom att det lyser en grön blipp i sökaren.."

Jo, jag har förstått att kameran kan hjälpa mig på det sättet. Men blir den hjälpen bättre än att låta kameran fixa det hela med af från början (jag förmodar att det är samma blip jag får när af-en har ställt rätt, och att noggrannheten är den samma). Det känns lite bedrövligt att det inte går att byta till snittbildsskiva, men det är väl bara att gilla läget. Eller också blir det till att damma av OM2an igen.

Passar i övrigt vinkelsökare n till 10D, och vad kostar den ca?

Bent C. skrev:
Vad jag inte förstår är hur man ser att det faktiskt är i fokus (verkligen I FOKUS, inte sådär ganska nära fokus) på mattskivan som sitter i tex 10D.
Prova att ''vagga'' in skärpan; det vill säga att du medvetet passerar fokuspunkten med mindre och mindre intervall.

I sökaren på D100 finns längst ner till vänster en liten grön lampa som lyser när AF hittat fokus.
Om du jobbar med manuell fokusering så mäter kameran skärpa i alla fall, och den gröna lampan indikerar att du hittat rätt. Jag hörde av någon att motsvarande funktion fanns på 10D, men att det var löst på nått annat sätt. Jag kan inte 10D, men kolla upp det.

Jag har provat med att ställa skärpan med min 10D och ett 85/1.8. Det är stört omöjligt med full bländare då skärpedjupet är max en centimeter. Att justera ringen med centimeterprecision kräver utslag som är mindre än vad det går att ställa manuellt med rörelser mindre än en millimeter vridning... Det borde vara större utväxling på ringen.

Gör som Jörgen sa, det är enda sättet att få det riktigt exakt. Jag hade ett 55mm f/1,2 en gång och det var utsvårt att vrida in fokus. Mycket lättare att "vagga", dvs flytta kameran fram och tillbaka de få millimeter som behövs för att skärpeplanet exakt där man vill ha det. Samma sak med makroobjektivet.

/Pontus

Jeppe skrev:
Hmm lite hjälp får du ju från kameran.. OM det som du vill ha skarpt befinner sig i en av AF-punkterna, så kan du välja denna punkt. Då kommer du att få bekräftat när du befinner dig i fokus genom att det lyser en grön blipp i sökaren..

Men som sagt.. det hjälper ju bara dig om man har motivet i en av AF-punkterna.

arleklint skrev:I sökaren på D100 finns längst ner till vänster en liten grön lampa som lyser när AF hittat fokus.
Om du jobbar med manuell fokusering så mäter kameran skärpa i alla fall, och den gröna lampan indikerar att du hittat rätt. Jag hörde av någon att motsvarande funktion fanns på 10D, men att det var löst på nått annat sätt. Jag kan inte 10D, men kolla upp det.

Hoho :)

Den där gröna punkten är grymt irriterande. Det finns en liknande funktion på Nikon 801 och F4, och det händer ibland att jag sneglar på den innan jag trycker av, även om skärpan är bra, pga att jag tvivlar på min egen syn och förmåga. Det händer allt mera sällan att jag förlorar bra ögonblick pga detta, men det händer...

/Pontus

Jeppe skrev:
Vinkelsökare C... 2969:- Som hittat...

Inte nådigt!!!! I varje fall om det är vad jag tror att det, dvs ett vinklat plåtrör med någon typ av prisma i. Jag förmodar att det inte finns någon Tamron ef vinkelsökare (eller det blir då kanske Tamron EOS vinkelsökare).

Har någon testat vinkelsökaren, eller är den bara för oblygt roffigt dyr för att man ens vill prova?

Jag har inte fattat vitsen med vinkelsökare som dom är gjorda - ja man slipper ligga ner om man plåtar på marken, men en riktig poäng vore ju om dom var vinklingsbara 0-90 grader typ som på 7i. Kan dom inte fixa det, dom där optiknissarna ;)

Bent C. skrev:
Inte nådigt!!!! (...)
Äh. Pentax vinkelsökare kostar 4800:- ...

Måste påpeka - om ingen redan gjort det - att inte bara huset är boven, utan även AF-objektiven. Ofta är ju skärperingen alldeles för smal och motståndet alldeles för lätt.

Vinkelsökare C... 2969:- Som hittat...

Inte nådigt!!!! I varje fall om det är vad jag tror att det, dvs ett vinklat plåtrör med någon typ av prisma i. Jag förmodar att det inte finns någon Tamron ef vinkelsökare (eller det blir då kanske Tamron EOS vinkelsökare).

Har någon testat vinkelsökaren, eller är den bara för oblygt roffigt dyr för att man ens vill prova?
Jag har en vinkelsökare C, tänkte använda den i första hand för macro och passade på att beställa den från BHphoto i USA när jag ändå skulle ha optik. Köps den från USA kostar den 1300kr. För samma pris som man får ett 28-135 IS USM här i sverige, får du 28-135 + vinkelsökare från usa. Inkl. moms+tull+frakt.

Det är i grund och botten ett prisma och några linsgrupper för dioptrinställnig samt en flyttbar grupp för valfri 1.25x eller 2.5x förstoring. Byggd i metall. Levereras med en smart liten väska och adapter för samtliga Eos Kameror.

På Canons hemsida står det att en Ed II krävs, detta är ren och skär lögn, har mailat Canon och dom "skulle titta på det". Ingen uppdatering av webben. Den lilla sketna plastbiten(plastplatta med gänga i) för 200kr är för använding av vinkelsökare B(som skruvas fast på sökaren och inte har förstoring) på Eos kameror.

Den sätts på sökaren istället för ögonmusslar och är vinklad 90grader. Den är också fritt roterbar runt fästet så du kan ha kameran både vertikal eller upp och ner och fortfarande ha sökaren uppåt.

Tror den är mest användbar vid makro och vid användning av stativ. Blir även lättare att kolla manuell skärpa med 2.5x förstoring av mittendelen.

Kan även användas som normalt synhjälpmedel med 2.5x förstoring och för att se runt hörn med. ;)

Hmm, tyckte jag läste det men när jag kollade igen hittade jag det inte. En hel del referenser görs till D100, det hittade jag iaf! :) Jag kan inte svära på det, men i min 300D så lyser inte AF-markören upp automatiskt som den verkar göra på D100. Jag kan tänka mig att 10D inte heller gör det. Om man däremot presser ned avtryckaren halvvägs och försöker ställa in skärpan så lyser AF-indikatorn vid skärpa. Kan det hjälpa? Jag vet för lite för att säga om det blir bättre eller sämre en ren AF. (Och ni, snälla häng mig inte om det blev en dublett på ett tidigare inlägg, jag är trött och ska sova. :p)

ANNONS
Götaplatsens Foto