Annons

Manuell vitbalans i e-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag har vid ett flertal tillfällen då jag använt den manuella vitbalansinställningen (riktar mot vitt papper i befintligt miljöljus och trycker av) i min Olympus E-500 fått beskedet att "vitbalansinställningen misslyckades". När jag sedan ger upp och väljer alternativet att ange färgtemperaturen i Kelvin själv visar det sig att de extremaste lägena i omfånget 2000-14000K inte räcker till. Jag antar att det kan vara därför den manuella inställnigen sparkar bakut - eftersom den inte kan uppnå acceptabelt resultat i det befintliga ljuset.
Nu undrar jag om färgtemperaturomfånget på e-500 skiljer sig från andra kameror, eller om det är en standard hos alla kameror - och om andra kameror har detta problem när ljuset blir för mycket åt det varmare eller kallare hållet.
/jerry.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej!

Jag har aldrig använt manuell vitbalansering på min E500. Däremot när jag riskerar att få konstiga bilder pga vitbalansen så växlar jag till RAW och ändrar bilden i efterhand i stället.


MVH Uffe
 

Knight Palm

Aktiv medlem
krominans-komponenterna

Om man erinrar sig hur en mosaikuppbyggd sensor ser ut, så har den dubbelt så många gröna som de enskilda blå eller röda filtren framför de enskilda fotodioderna. För att en vitbalans skall kunna göras, måste du ha tillräcklig information för att kunna blanda dessa tre färger. Saknar du någon komponent, så går det inte. Är ditt objekt grönt till färgen (luminanskomponenten), så har du de största möjligheterna att lyckas med en WB. Men är ljuset i det närmaste monokromt eller enfärgat rött eller enfärgat blått (krominans-komponenterna), så spelar det ingen roll om din mätkartong är grå eller vit, den lyser blått eller rött i alla fall inför kameran. De gånger jag har misslyckats med manuell WB, har alla varit i antingen rött eller blått ljus, aldrig i grönt ljus. Dock med en viss reserveration, eftersom jag inte har en statistiskt säkerställd population vid mina försök.

P.S. Med sensorer från Foveon är det en annan femma, ty de använder inte mosaikfilter av typ Bayer. Dock behöver du fortfarande ett ljus med ett brett spektrum för att kunna göra en WB.
 

Tobiasl

Aktiv medlem
Har du provat att ställa in vitbalansen med ett gråkort istället?
Vitt är ofta ingen bra färg att ställa in vitbalansen med i ljusa miljöer då det är stor risk för överexponering (tänk på att det är FÄRGEN du du vill mäta, inte ljusstyrkan så grått är perfekt för att ställa in vitbalans).
.
 

iccanicka

Medlem
Tack TI för ett utförligt svar och en rimlig förklaring. Det kan nog vara vad som hänt mig eftersom det vid några av de tillfällen jag haft dessa problem använt väldigt nära placerade glödlampor som ger ett kraftigt rödgult ljus, och följaktligen kan man anta väldigt lite grönt eller blått.
 

iccanicka

Medlem
Tobiasl skrev:
Har du provat att ställa in vitbalansen med ett gråkort istället?
Vitt är ofta ingen bra färg att ställa in vitbalansen med i ljusa miljöer då det är stor risk för överexponering (tänk på att det är FÄRGEN du du vill mäta, inte ljusstyrkan så grått är perfekt för att ställa in vitbalans).
.
Tack Tobias.
Två följdfrågor:
Måste man tala om för kameran att det är just ett gråkort man mäter emot - och inte vitt?
Spelar det någon roll vilken gråhet det är på kortet? (Har själv inga gråkort. Har hört att 18% gråhet är standard.)

PS. nu ser det ut som jag bytt kön ser jag. Datorn verkar bara vara inloggad på tjejens konto.
Ds.
 

Tobiasl

Aktiv medlem
Nej, ett vanligt 18% gråkort fungerar,
Som jag påpekade ovan så är det FÄRGEN (eller rättare sagt "hue", vad det nu är på svenska) som spelar någon roll så det är vad kameran försöker mäta.
Grått och vitt är i det här sammanhanget "samma färg", vitt är helt enkelt bara en väldigt ljus grå.
 
ANNONS