Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

maximal minnesmängd i d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om nån vet hur mycket minne D70 klarar av. Hade tänkt köpa en 8GB, någon som har testat?

Jag vet inte svaret på din fråga, men jag har flera gånger sett rekommendationen att använda flera "små" minneskort i stället för ett "stort". Detta på grund av risken för minneskortshaveri; ju färre bilder som åker med, desto bättre.

Per.

jo visst är det så, jag har en 1gb och en 512mb idag. men det blir så lite bilder i RAW.

man kan ju köpa flera 8gb kort ;)

Jag har pratat med Nikon, enligt deras support så ska det inte finnas några teoretiska gränser för vad kameran klarar av. låter konstig men de hävdar att det idag inte finns för stora kort

_pin skrev:
jo visst är det så, jag har en 1gb och en 512mb idag. men det blir så lite bilder i RAW.

man kan ju köpa flera 8gb kort ;)

Jag har pratat med Nikon, enligt deras support så ska det inte finnas några teoretiska gränser för vad kameran klarar av. låter konstig men de hävdar att det idag inte finns för stora kort

Gränsen ska vara 8GB.

iSolen.se skrev:
Mega, giga, tera...vem bryr sig, det är siffran som är den viktiga :)

Ungefär som när jag började med data och hade 180 MB hårddisk.. Folk garvade när de hörde att "i framtiden kommer det nog finnas 180GB hårddiskar".. =)

perstromgren skrev:
Jag vet inte svaret på din fråga, men jag har flera gånger sett rekommendationen att använda flera "små" minneskort i stället för ett "stort". Detta på grund av risken för minneskortshaveri; ju färre bilder som åker med, desto bättre.

Per.

Nja, eller så tappar man bort flera kort eller missar bilder för att kortet är fullt.

När man är amatör behöver man inte vara totalt backup paranoid.

En sak som många verkar glömma är att kort som förvaras och tas om hand om utanför kameran löper en större risk att gå sönder än om det sitter tryggt i kameran. Själv är jag ganska rädd om min kamera, så jag håller alltid koll på den, bl.a. med tanke på stöldrisken.

Min egen slutledning blir således att köpa ett så stort kort som möjligt för ens egna behov, testköra detta så det funkar bra, sedan låta det sitta i kameran och göra sitt arbete.

ANNONS
Götaplatsens Foto