Annons

mellanformats färg.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Aktiv medlem
hur kan man få färger från en "vanlig" kamera att se ut som om bilden är tagen av en mellanformats kamera. typ en analog hasselblad eller mayama. alla tips är i alla fall ett försök.
 

Walle

Aktiv medlem
vad menar du med "vanlig kamera"?

Du använder samma film i en mellanformatare som i en småbildare...exempelvis Kodak Portra 160 NC eller VC för porträtt.
 

calle.

Aktiv medlem
jag ställer frågan såhär istället då. häromdagen läste jag nyaste nummret av kamera och bild och såg lovisa ringborgs bilder. jag fastnade för färgerna och ville göra dom själv i photoshop. för att ni ska kunna se hur de ser ut så http://www.lovisaringborg.se/ kolla hennes hemsida. förövrigt väldigt duktig fotograf.
 

Walle

Aktiv medlem
jag kan faktiskt inte se vad det är som är så speciellt med färgerna i hennes bilder...

generellt sätt verkar de vara ganska bleka, så prova med att dra ner mättnaden en sisådär 20-40.

Skapa ett nytt justeringslager, Hue/Saturation (Nyans/Mättnad), och dra ner spaken för Saturation (mättnad) en bit. Klicka ok och kolla. Det fina med justeringslager är att du kan dubbelklicka på ikonen för justeringslagret i lagerpaletten för att öppna upp dialogrutan på nytt, och ändra värdena.
 
ANNONS