Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar, räkning och ljusförsämring

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Om jag sätter på 50mm mellanringar
till mitt 50mm-objektiv, får jag väl
en maximal(?) avbildningsskala på 1:1?

Detta är alltså oberoende av objektivets
ursprungliga maximala avbildningsskala,
som beror på dess närgräns, eller?

Hur mycket mörkare blir ljuset som når
fram till sensorn med 50mm mellanring
till 50mm-objektivet, kan det jämföras
i ett antal bländarsteg?

Hur mycket mellanringar kan man sätta
på innan det blir illa, och vad är
de begränsande faktorerna?
 
Du får en avbildningsskala på 1:1 när objektivets avståndsinställning står på oändligt, sedan ytterligare lite vid objektivets ordinarie närgräns (är det en vanlig småbildsnormal brukar utdraget öka med runt 8 mm vid närgränsen, d v s totalt 58 mm med mellanringen, vilket ger avbildningsskala 58:50 = 1,16:1).

Ljusförlusten beror på att avståndet mellan objektivets utgångspupill (det hål som ljuset kommer ut från efter att passerat objektivet) och filmplanet ökar. Med en vanlig småbildsnormal brukar utgångspupillen befinna sig ca 60 - 65 mm framför filmplanet så om vi fördubblar detta avstånd förlorar vi två bländarsteg eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet. En mellanring på 50 mm är ju lite kortare än dessa 60 – 65 mm, så ljusförlusten blir därför lite mindre än 2 steg.

De begränsande faktorerna är bl a att diffraktion sätter ner skärpan om man bländar ned för mycket (om du t ex bländar ner objektivet till f/22 i ambitionen att få så stort skärpedjup som möjligt så blir den effektiva bländaren i detta fall omkring f/40 i verkligheten, vilket redan med småbild ger så mycket diffraktion att bilden blir suddig och kontrastlös). En annan faktor är att objektivet rent optiskt inte är konstruerat för stora avbildningsskalor, detta kräver nedbländning för att få skärpa.

En faktor förbättras alltså av nedbländning medan en annan försämras. En hopplös situation kan tyckas, men med ett normalobjektiv vid skala 1:1 så har du fortfarande fler användbara bländare i mitten av skalan (nominella bländare mellan 5,6 – 11, d v s effektiva bländartal på 10 - 20) som kommer att ge bra skärpa.

Om man däremot använder ännu längre utdrag, t ex genom att använda en bälg, så kommer så småningom dessa två skärpenedsättande faktorer att från vardera hållet av bländarskalan överlappa varandra så att man inte får skärpa på någon bländare.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto