Annons

Mellanringar & Tokina AT-X SD 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

drue

Medlem
Hej, Viktor heter jag!
Alldeles idag har jag inskaffat en begagnad nikon D80, och igår fixades ett Nikon 50mm AF f/1.4D Nikkor till den. Jag har nu två frågor kring detta.
Dels älskar jag macrofotografering, och vill därför skaffa mellanringar till 50-gluggen för att få riktigt bra närgräns på den. Vad ska jag köpa, och vilken närgräns ger det? Helst <5 cm.

Sedan till min andra fråga, som är lite mer teknisk. Jag har luskat fram ett Tokina AT-X SD 80-200 mm 1:2,8 begagnat till ett bra pris, och undrar helt enkelt om detta fungerar med mitt hus? Har allt för dålig koll på digital/analog kompabilitet känner jag, så lite hjälp där vore inte dumt!

Viktor

Mellanringar har jag tyvärr inte så bra koll på, har aldrig testat själv, men det finns en bra artikel om närbilder här på fotosidan som tar upp mellanringar:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Tokinaobjektivet du har på gång, är det ett autofokusobjektiv borde det inte vara några problem alls. Är det däremot ett objektiv med manuell fokus så får du ingen ljusmätning med din D80, du får ställa kameran i M-läge och bestämma både bländaröppning och slutartid själv. Att få in exponeringen rätt med en digital systemkamera är inte så svårt, då man med hjälp av display och histogram kan hitta rätt slutarid efter bara några exponeringar. Manuell fokus tycker jag personligen är mindre roligt, men har man gott om tid på sig fungerar det också. D80 har ju rätt bra sökare, så det är ganska lätt att se vad man gör. Dessutom finns det en liten fokusindikator som lyser som en grön punkt i sökaren då man fått objektet i vald AF-punkt i fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto