Annons

METZ 45CT-1 till nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
funkar en METZ 45CT-1 till nikon D80 och/eller nikon F50?
har fått för mig att den inte gör det men dubbelkollar med kunniga ändå!

fina skrev:
funkar en METZ 45CT-1 till nikon D80 och/eller nikon F50?
har fått för mig att den inte gör det men dubbelkollar med kunniga ändå!
Till F-modeller funkar den i autoläget. För TTL krävs nog en särskild TTL-fot, de är nog rätt så dyra idag. Till Digitala kameror borde den också fungera, fast enligt gamla hederliga ledtalstabeller. Dvs Ledtalet dividerat med avståndet=korrekt bländare för motivet. Du måste nog dock köpa till en kabel med korrekt Nikonfot och de är också dyra. Kolla med L-foto i Vansbro, han har det mesta.

45 CT1 går inte att använda med TTL, men blixten har egen automatik. Ställ in samma ISO och bländare på blixt och kamera, så blir det rätt.Kameran inställd på manuell exponering med en tid längre än snabbaste synktid.

Forsvårar det hala?

Blitz är konstigt.
Jag har kikat på... mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i... såkallad
D-TTL.
Kann nån förklara mig vad den har som inte t.ex. Canon 580EX har.
OCH...varför i h....te skall jag i år 2006 inte kunna synka blitzen på alla slutaretider??
Undrar Erik J

En kamera med centralslutare t ex Hasselblads 500 serie synkar på alla tider.

I de flesta spegelreflexer sitter ridåslutare, På korta tider är inte hela sensorn/filmen blottad hela tiden. Försöker man då bränna av en blixt så blir vissa partier av sensorn obelyst.

??

laha skrev:
En kamera med centralslutare t ex Hasselblads 500 serie synkar på alla tider.

I de flesta spegelreflexer sitter ridåslutare, På korta tider är inte hela sensorn/filmen blottad hela tiden. Försöker man då bränna av en blixt så blir vissa partier av sensorn obelyst.
Tack; jag fattar det, Lars.(eller gör jag det?) Men min 20D är snabb nog på 1/60 och 1/125. Varför inte på andra slutartider. Jag har en kompakt Digi (Casio) som synkar på alla....
Grå hår fra Erik J

Re: ??

fujicanon skrev:
Tack; jag fattar det, Lars.(eller gör jag det?) Men min 20D är snabb nog på 1/60 och 1/125. Varför inte på andra slutartider. Jag har en kompakt Digi (Casio) som synkar på alla....
Grå hår fra Erik J

Så länge slutaren är mekanisk är det svårt att få upp hastigheten på delarna. I en ridåslutare rör sig en springa förbi sensorn/filmen med konstant hastighet. Exponeringstiden ges av springans bredd. Vid tider kortare än 1/125 är springan så smal och blixtens brinntid så kort att bara en del av sensorn blir exponerad.De SLRkameror som har kortare synktider har en kombination av mekanisk och elektronisk slutare.

Jag skulle tro att din Casio enbart har elektronisk slutare och då blir det inga problem med blixtsynk.
Men det finns nog någon som kan förklara det här bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto