Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microdrive som krånglar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
hej Igen!!

Har ett Microdrive kort som kronglar, de står card error i displayen.

Kortet går ej att formatera.
Varför?
Vad kan jag göra med de nu?
Är de bara att kasta?

Mvh
Johan

om det inte är ett rent fysiskt fel på den så kan du testa en programdemo här:
http://www.datarescue.com/photorescue/

ser du att du får upp bilder med demon så köp programmet så fixar det sig.

ibland blir filkatalogen skadad (eller man raderar den när man formaterar eller liknande) och då klarar inte kameran, datorn eller kortläsaren av att hitta bilderna.

men.. är det ett fysiskt fel så kan inget program hjälpa. då får du gå till butiken och få ett nytt kort på garantin.

Hej!

Det är inte så att du formaterat kortet i datorn?
Om man kör Win XP, 2000 m fl blir filformatet då ntfs, vilket de flesta kameror inte klarar att läsa eller formatera.

/Tomas

Hade en gång ett Microdrive som krånglade, "Card Not Initilizaed" och kunde inte formatera det i kameran.

Då satte jag in kortet i min kortläsare och provade med formatering i datorn på detta sätt.

Välj formatera och FAT eller FAT16 som alternativ, absolut inte (FAT 32) som inte min Fuji S2Pro stöder, och ev. även din kamera? Efter formatering i datorn funkar min Microdrive klanderfritt.

Lycka Till

ANNONS
Götaplatsens Foto