Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D80 beter sig konstigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
På senaste tiden har våran D80 börjat bete sig väldigt konstigt, om jag tex ska fota med mitt Tamron 60 händer det då och då att autofokusen inte fungerar. Det står bara F: i övre display, fotar jag med min 16-85 så funkar varken autofokus eller manuell fokus i 16-22, men 23-85 funkar.
Vad kan det vara för fel?

När det står F i övre displayen brukar det bero på att kameran inte riktigt får kontakt med objektivet via kontakterna i bajonetten. Det brukar bero på att kontakterna är smutsiga.

Ta av objektivet, ta en bomullstops med pyttepyttelite T-sprit på och torka av de guldfärgade kontakterna överst i bajonetten på både kameran och objektivet. Slabba inte T-sprit inne i kameran bara!

Min pappas D80 gör exakt lika dant. Det finns ett litet glapp och jag brukar bara vrida till någon millimeter eller så för att få det att fungera, men väldigt irriterande.
Prova det Helmetrock föreslår.

70-300 har inte så bra bokeh (läs ganska dålig) det är ett av problemen sen kan det även finnas andra för jag tycker inte att bilderna verkar bli rikigt skarpa ens i mitten.

ANNONS
Götaplatsens Foto