Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minne & bärbart lagringmedia tuppjuck (tidernas elände)

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
och så befinner man sig i afrika och ser bilder överallt när lagringsmediat (pixo) får tuppjuck
och 1 g minnet beter sig väldigt konstigt!
what to do?

min nya pixo fungerade väldigt bra tills jag
körde in en väns CF kort. sedan dess tuggade
den fram och tillbax men blev aldrig klar.
VÄRST av allt är att alla mina bilder är borta.
dvs, enligt anvisning av antal GIG så finns de
där men varken jag el någonannan kan INTE se dem.
paaaaaaanik!!!

på mitt CF kort finns det otroligt många mappar
som är helt tomma. varför? slänger dem men
nästa gång jag ska bränna en CD så är de där igen?
har en CANON 20D och kanske ska jag formatera
CF kortet?

ALL HJÄLP TAS TACKSAMT EMOT!

:)

: maria I SKITEN

Trist att utrustningen strular nu när du är på resande fot!

Börja med att kolla så att det inte är några bilder kvar på CF-kortet och formatera det. Enligt handboken till din Pixo så ska man formatera kortet via den, men det borde inte göra någon skillnad om du gör dte i kameran istället.

Om Pixo:n började tugga och bete sig konstigt innan så kan det vara ett tecken på att 1. CF-kortet glappade i anslutningen så att inte läsaren fick kontakt med det 2. Batteriet var på väg att ta slut 3. Hårddisken är på väg att paja

Du skriver att Pixon visar rätt antal lagrade gig men inga bilder, det kan vara så enkelt som att du har mängder av tomma mappar som du inte ser några bilder i. Om du har en laptop med dig så kan du plugga in Pixon till den och kolla det.

Det finns som sista utväg en tysk hjälptelefon som är öppen 14-16 M-F. Nummer finns på www.pixomedia.com

Hoppas du får många fina bilder från resan!

mvh
--love

love,

tusen tack för ditt svar!

ang. de tomma mapparna så ser jag ingenting någonstans ej heller på laptopen. men pixon
indikerar att 9 GIG äro upptagna...
...så 1) jag tänkte bränna en cd och sedan reseta
pixon eller 2) skicka den till sverige för magisk behandling.

ringer till pixo hotlinen!

:)

: m_itt i skiten

zerihoun skrev:
min nya pixo fungerade väldigt bra tills jag
körde in en väns CF kort. sedan dess tuggade
den fram och tillbax men blev aldrig klar.
VÄRST av allt är att alla mina bilder är borta.

Hur gick det? Hittade du bilderna och vad var felet? Jag funderar på att köpa en lagringsenhet och pixon är en av de jag funderar på, så jag vill gärna veta eventuella problem med den.

SKIT PIXO - 4 manaders bilder borta

och sa har det HANT IGEN!
den fick TUPPJUCK och ALLA bilder. vi tar det igen ALLA MINA BILDER ar borta! igar viste jag inte vart jag skulle ta vagen...
och det hande nar jag skulle branna bilderna till cd. korde in ett CF kort och chugg chugg...

VARFOR oooh VARFOR kopte jag en PIXO?
kan nog inte forklara hur jag kanner mig...

: megaforstord maria

Jag jobbar med datorer och vet att det kan hända saker med lagringsmedia. Om det är en hårddisk i den så kan den kanske ha gått sönder? Låter den konstigt?, har du tappat den i marken eller liknande? Den är stötkänslig. Eventuellt kan man plocka ur hårddisken från den och sätta i i en annan enhet och tanka över informationen, man kan också försöka köra program som scannar disken efter fel och/eller reparerar trasiga delar av den. Man kan skicka den till leverantören om det finns garanti och kolla om de kan återställa den...

Så radera den inte eller släng den i väggen av ilska för det kan gå att plocka ut datat från den om man har tur..

Sen kan man skicka den till IBAS i Norge, där kan de typ plocka sönder den i beståndsdelar och plocka ut datat, att det dock troligen kostar 5 siffriga belopp är ju dock en aspekt.

Lycka till

Senast ändrad:
fortfarande i LAGRINGSMEDIA helvetet

ang. min DJAVLA pixomedia sa har jag inte tappat den el. pa nagot annat skakat om den. stoppade typ bara in mitt CF kort som vanligt och tryckte
pa COYP. mer kan man inte gora med den.

hela dagen igar sa jag typ 3 ord. i natt har jag bara legat och tankt och funlat pa varfor livet suger och idag gett upp typ. har lamnat in den pa ett stalle men allvarligt talat, jag befinner mig i ETIOPIEN och har inga storre forhoppningar... en killes datahantering gjorde mig sa nervos att jag vagrade att lamna HD hos honom...

vad ska jag gora?
skicka hem den och hoppas pa det basta el. svalja skiten och resteta och fota jarnet?
(igar hade jag sjalvmord som ett tredje alt.)

oh, glomde jag att beratta att jag ska ut pa 1,5 manads resa genom 4 afrikanska lander...

mitt LIV SUGER just nu...

: megamucho FORSTORD maria

Inte jättemycket hjälp härifrån, men de tomma mapparna på cf-kortet kommer när man inte formaterar kortet. Om jag bara raderar bilderna från CF-kortet försvinner inte mapparna, utan bara innehållet. Så det problemet kan du i varje fall bli av med, men det var å andra sidan inte mycket till problem i jämförelse med det andra strulet.

ANNONS
Götaplatsens Foto