Annons

Mitt första fotouppdrag!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cember

Avslutat medlemskap
Hej!

Nu till helgen har jag fått mitt första fotouppdrag. Ska fota barn i åldrarna 3 mån 5 mån och 3 år 6 år.

Nån som har nå bra tips på vad man ska tänka på när man fotar barn?! Ska mest troligt hålla till utomhus lite grann också!

Kom gärna med förslag och ideer!

/Sandra
 

Damoor

Aktiv medlem
1. Fota inte mitt på dagen, utan tidigt på morgonen/eftermiddag-kväll

2. Ha någon som håller en reflexskärm(mot barnen)

3. Posera inte barnen, utan låt dom gå fria och fånga deras stund

4. Fota ur udda vinklar, nerifrån, ovan, från sidan osv =)


lycka till
 

Walle

Aktiv medlem
Håll dig på barnens nivå. Barn fotograferade ur en vuxens synvinkel gör sig inte alls lika bra på bild som när de fotograferas ur ett barns synvinkel. Inom porträttfotografi säger man ofta att man ska hålla kameran ungefär i samma höjd som personens ögon, och det gäller även när man fotograferar barn! :)
 

Rempe

Aktiv medlem
Håller med Damoor på på punkterna 1, 3 och 4 men tycker att eftersom det är första gången så ska du göra det så enkelt som möjligt för dig. Koncentrera dig på barnen och hoppa över reflexskärm och liknande. Är det hårt ljus (vilket det är mitt på dagen om solen skiner klart) så kan du använda blixt.

Barn är svåra att fotografera och det gäller att vara impulsiv och improvisera mycket.
 

Cember

Avslutat medlemskap
Tack för alla bra förslag!

Var inne och kikade på hennes sida! Underbart fina bilder!

Ja jag tror att jag kommer hoppa över reflexskärmen eftersom jag inte äger nån sån.

Ska försöka ta så många kort jag kan i alla möjliga vinklar och situationer.

Är faktiskt lite spänd inför detta ska verkligen bli spännande att se vad man klarar av!
 

Damoor

Aktiv medlem
Cember skrev:
Tack för alla bra förslag!

Var inne och kikade på hennes sida! Underbart fina bilder!

Ja jag tror att jag kommer hoppa över reflexskärmen eftersom jag inte äger nån sån.

Ska försöka ta så många kort jag kan i alla möjliga vinklar och situationer.

Är faktiskt lite spänd inför detta ska verkligen bli spännande att se vad man klarar av!

Du tar en bit kartong, limmar fast "fel" sidan av aluminiumfoliet och så är de klart
 

Cember

Avslutat medlemskap
Idag var jag iväg och fotade då! Gick väl hyffsat bra. Synd bara att barnen blinkade så mycket när man andvänder blixten. Många kort som blev förstörda av det:0/ Nästa gång ska vi i allafall fota ute eftersom vi inte hann med allt i dag!
 

Mushkot

Aktiv medlem
Idag var jag iväg och fotade då! Gick väl hyffsat bra. Synd bara att barnen blinkade så mycket när man andvänder blixten. Många kort som blev förstörda av det:0/ Nästa gång ska vi i allafall fota ute eftersom vi inte hann med allt i dag!
Detta är ett problem med dagens DSLR-er, förblixtarna gör att många hinner stänga ögonen när väl huvudblixten kommer. Detta kan hjälpas med att förmäta blixtljuset, eller att ställa in blixtstyrkan manuellt.
 

Audionet

Aktiv medlem
Prova gärna att fota med tele på lite avstånd. Barnen är inte fullt lika medveten om att du är där då och bilderna kan bli mer naturliga. En fördel till är att det är mycket lättare att följa deras lek och din puls blir lägre med följden att du blir stabilare på handen.
 

Cember

Avslutat medlemskap
Tack för alla bra tips!
Tänte höra vad barnen ska för i uppdrag att göra medans man själv är i bakgrunden och tar kort?
 

Bored

Medlem
Vad roligt för jag har precis fått samma jobb som ett utav mina första "riktiga" fotojobb! Det kommer iaf bli det första jobbet där jag har en bestämd prisuppgift osv innan jag tar fotografierna. Haft några flumjobb tidigare.

Jag ska fotografera på ett dagis där barnen är mellan 1-6år gamla. De är endast 13 barn och själv tänkte jag ta kameran med mig till dagiset och följa med i vad de gör för att fånga dem i deras mest intressanta stunder. Sedan ska det väl tas ett gruppfoto också. Någon som har fler tips att ge? Vad ska man tänka på när det ska tas gruppfoto? Placering, blixt, stativhöjd m.m?
 
ANNONS