Annons

montera hårddisk i PD70X

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Är det svårt att sätta i en lös hårddisk i ett CompactDrive PD70X skal. Tänkte ev köpa skalet från eastgear.com och sedan köpa hårddisken från tex zebra media och sätta i den själv. Svårt eller lätt? Något speciellt att tänka på?

//Benny

hej

det är mycket lätt

men det svåra är att formattera den, i senaste firmewateuppdateringen kan den formattera sig själv. Så jag gjorde det enkelt för mig, zebra fick leverera den komplett, då formatterar de också.

Den skall formatteras i FAT eller FAT32 och det vägrar tex XP att utföra på en disk så stor via USB2

Men tänk på att den inte klarar de nyaste o stora CF korten, vissa har problem med kort >2GB o det lär finnas ett totalstopp vid 4GB, jag kör bara med 2GB kort o den har fungerat klockrent.

Roine

Jo nog hade det varit smidigast att köpa komplett, men tyvärr har inte zebra någon PD70X hemma för tillfället och så såg jag att eastgear sålde sina för $61(skal), så det blir ju ganska billigt oxå.
Men det är klar viktigast är ju att det funkar och är det så svårt att fomatera så kanske man inte skall ge sig på att göra det själv:(

Ang minneskorten så använder jag 1GB xD kort så det ska nog inte vara några problem i så fall.

//Benny

den tar bara CF o SD tror ju jag
Har inte provat annat, men då måste du ju ha adapter som funkar i den, har du kollat så det funkar?

SDHC funkar inte, dvs de nya SD korten tex.

Roine

B.E skrev:
Jo nog hade det varit smidigast att köpa komplett, men tyvärr har inte zebra någon PD70X hemma för tillfället och så såg jag att eastgear sålde sina för $61(skal), så det blir ju ganska billigt oxå.
Men det är klar viktigast är ju att det funkar och är det så svårt att fomatera så kanske man inte skall ge sig på att göra det själv:(

Ang minneskorten så använder jag 1GB xD kort så det ska nog inte vara några problem i så fall.

//Benny

Jag har en PD70X med 100 gb hårddisk liggande, maila mig om du är intresserad!

roinek skrev:
Men tänk på att den inte klarar de nyaste o stora CF korten, vissa har problem med kort >2GB o det lär finnas ett totalstopp vid 4GB, jag kör bara med 2GB kort o den har fungerat klockrent.
Jag kör 8GB kort i min utan problem...

Features

World's fastest 16MB/s transfer speed
(Backup 1GB memory card in under 2 mins!)
World's longest battery performance
(Transfer 50GB of data on a single battery charge)
Advanced 24-bit hardware based ECC copy verification
Uses 4 pcs of AA size battery (NiMH rechargeable, alkaline, lithium)
Intelligent fast battery charger
(Charge 4 pcs 2500mAh NiMH AA in 3 hours approx.)
Dedicated power supply (max 800mA) for unsurpassed compatibility with high current draw memory cards like MicroDrive (currently requiring 400mA)
Dual power regulators ensures regulated voltage to HDD and internal circuitry
8-in-1 card reader (accepts CF Type I/II, MD, SD, MMC, MS, MS Pro, xD without need for additional adaptors)
Supports miniSD, RS-MMC, MS Duo, MS Pro Duo, TransFlash via additional adaptors
Supports FAT12/FAT16/FAT32 memory cards
In-built HDD format function (no need for computers)
Firmware upgrades via memory card (no need for computers)

hämtade denna informationen om PD70X från eastgear´s hemsida, där det står att läsa att den tar xD kort utan extra adapter"(xD without need for additional adaptors)", har även mailat till dom och de bekräftade att det var så men att det inte funkade med xD kort av typen H el.M

Ang att formatera hårddisken så är jag helt off på detta ämne, så all hjälp och information mottages gärna. Sista tre raderna i informationen ovan står något som handlar om att formatera hårddisken tex "In-built HDD format function (no need for computers)". Är detta till någon hjälp?

//Benny

det var det jag mednade med seanste fw uppdateringen

man håller inne vissa knappar, men då krävs den senaste.

uppgraderade min från ett CF kort.

http://compact-drive.de/ ladda ner manualen ser du, det verkar rätt enkelt formattera

se denna länk om formattera med sista versionen

Ser ut som den tar xd, har tittat, det är ett bredare spår i botten på SD facket o det står xD ovanför också.

Roine

Jag vill inte skrämmas nu, men jag har haft stora problem med min PD70X. Köpte den från Zebra och en 80 gb hdd från Datorbutiken. Hårddisken dog efter en månad ungefär, skickade in och fick en ny. Har funkat ca ett halvår, men nu har även den andra dött. Vet inte om det är PD70X som äter hårddiskar eller om kvaliteten på hårddiskarna är kass (kommer inte ihåg vilket märke). Jag har tröttnat i alla fall, tänker köpa minneskort så jag klarar mig i stället, de är ju väldigt billiga nu. Kände aldrig att jag kunde lita på PD70X, det blev skrivfel, läsfel mm hela tiden.

När jag plåtade med Fuji S3 hade jag 1 GB xD-kort.
Det funkade sådär att köra över till PD70 (har två stycken färdiga från zebra 40gb.) Ofta hängde sig hårddisken. Köpte en adapter till CF och då blev det bättre. I bland hittade inte disken kortet och då fick man dra ut och trycka i det igen.
Inga som helst problem med CF-kort.

hej stefan

tackar för länken till dustinhome

löste mitt problem med sdhc, köpte en o flyttade disken från 70:n, suverän enhet o snabb o mindre än originalet.

Lättare att administera också, man kan rensa om disken blir full i fält osv.

Roine

Jag har har samma problem som Tobias. Kor 80gb jag ocksa. Kopte skalet fran zebra och disken fran Kjell&co. de borjade med glapp vid kopieringen och att batterierna dog direkt trots sina 2700mAh. Klarade sallan mer an tva kopieringar per kort. En manad in pa en totalt fem manader lang resa hittade inte langre skalet harddisken = storstul. Har dock blivit lovad ett nytt skal av zebra media nar jag kommer hem. Men det hjalper inte mig mycket nu nar jag far bara runt pa cdskivor i overflod.

Nar den fungerade sa fungerade den dock utmarkt sa jag hoppas att jag bara fatt ett mandagsex.

Jag har använt och ägt både PD7X och PD70X under några års tid. PD70X har inbyggt så att du kan formatera den utan problem. Sen finns det en liten formaterings mjukvara att ladda ner från deras hemsida till t.e.x. PD7X som inte har det inbyggt. Finns även senaste firmwaren till de modellerna.
Mina fungerade bra med små kort, men med stora kort (8GB) så gick inte vissa märke så bra.

Ska du köpa en så köp den nya modellen istället. PD70X har några år på nacken och de har nyare versioner av den.

ANNONS
Götaplatsens Foto