Annons

Musik för hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ja, var kan man skaffa musik som man lagligt får spela på sin hemsida til lett bildspel t.ex.? Förstår att man betalar en slant för det, men kan inte hitta någon sida som säljer för detta ändamål.

om du frågar mig är musik på websidor den största NONO sen <BLINK> uppfanns. Jag kan lova dig att jag (och 100tusentals andra) aldrig kommer vara på din site i mer än de sekunder det tar att ladda musiken. Om du envisas med att ha musik, se till att det finns en MUTE knapp tillgänglig mycket synbart.

Sorry för OT, jag har ingen koll på Royalty Free musik att ha på webben. Har för mig jag läst om det tidigare, och då var det ganska dålig respons.

Med vänlig hälsning
Bengt

om du frågar mig är musik på websidor den största NONO sen <BLINK> uppfanns. Jag kan lova dig att jag (och 100tusentals andra) aldrig kommer vara på din site i mer än de sekunder det tar att ladda musiken. Om du envisas med att ha musik, se till att det finns en MUTE knapp tillgänglig mycket synbart.

Sorry för OT, jag har ingen koll på Royalty Free musik att ha på webben. Har för mig jag läst om det tidigare, och då var det ganska dålig respons.

Med vänlig hälsning
Bengt

Det beror väl på, om man tex. gör ett bildspel på sin sida med bröllopsbilder så kan väl musiken absolut tillföra något. Jag tycker inte man skall vara så kategorisk.

En snabb googling gav detta resultat: http://www.royaltyfreemusic.com/

Ja, var kan man skaffa musik som man lagligt får spela på sin hemsida til lett bildspel t.ex.? Förstår att man betalar en slant för det, men kan inte hitta någon sida som säljer för detta ändamål.

Vet inte om du på nåt sätt kan länka till och använda tex Spotify om du har ett konto hos de? Grym tjänst....

Vet inte om du på nåt sätt kan länka till och använda tex Spotify om du har ett konto hos de? Grym tjänst....

Rätta mig om jag har fel. Men musik från Spotify kan man bara spela på sin egen dator via deras egna gränssnitt. Dessutom så gäller samma copyright lagar där, man får inte använda musik man inte har rättigheter till, bara för att du får lyssna via Spotify så äger du den inte och får inte använda den för annat än enskilt bruk.

Rätta mig om jag har fel. Men musik från Spotify kan man bara spela på sin egen dator via deras egna gränssnitt. Dessutom så gäller samma copyright lagar där, man får inte använda musik man inte har rättigheter till, bara för att du får lyssna via Spotify så äger du den inte och får inte använda den för annat än enskilt bruk.

Njaaa, på sätt och vis. Du skaffar ett konto på Spotify (gratis med reklam, betal utan) och sen kan du logga in på det kontot från vilken dator som helst. Du streamar bara, du laddar aldrig ner något även om du kan skapa egna låtlistor med bara de låtar du vill höra.

Om man på detta sätt får spela upp musiken (helt lagligt) så ser jag heller inga problem med att spela upp den genom din egna sida (med ditt konto). Jag är ingen jurist dock.
Hur man löser det rent tekniskt är en annan sak (man måste installera en liten programvara på burken) men jag ser inte heller det som en omöjlighet. Jag menar det finns ju redan mp3-spelare som ligger på en sida och spelar musik, flash eller annan teknik.

Njaaa, på sätt och vis. Du skaffar ett konto på Spotify (gratis med reklam, betal utan) och sen kan du logga in på det kontot från vilken dator som helst. Du streamar bara, du laddar aldrig ner något även om du kan skapa egna låtlistor med bara de låtar du vill höra.

Om man på detta sätt får spela upp musiken (helt lagligt) så ser jag heller inga problem med att spela upp den genom din egna sida (med ditt konto). Jag är ingen jurist dock.
Hur man löser det rent tekniskt är en annan sak (man måste installera en liten programvara på burken) men jag ser inte heller det som en omöjlighet. Jag menar det finns ju redan mp3-spelare som ligger på en sida och spelar musik, flash eller annan teknik.

Ok, det jag menade är såklart att man har ett konto och kan lyssna genom sitt konto precis som du skriver.

Men, musiken är ju fortfarande upphovsrättskyddad!

Bara för att du tex- köper en CD, eller spelar in en låt på radion eller lyssnar via Spotify så innebär det ju inte att du får sprida verket vidare i någon form utan tillåtelse. Samma gäller för Spotify.

Från deras EULA:

9. Restrictions of use
For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):

• copy, reproduce, “rip”, record, make available to the public or otherwise use any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service or its content (including but not limited to tracks, images and text) in a manner not expressly permitted under this Agreement;
• provide your password to any other person or use any other person's user name and password;
• reverse-engineer, decompile, disassemble, modify or create derivative works based on the Spotify Software Application or the Spotify Service or any part thereof;
• circumvent any technology used by Spotify or its licensors to protect content accessible through the Spotify Software Application and Spotify Service;
• rent or lease any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service; and
use the Spotify Software Application or the Spotify Service in a way that violates the terms of this Agreement.
• In addition to the above, you agree to take all reasonable care to prevent unauthorized use of the Spotify Software Application and the Spotify Service and its content.

http://www.spotify.com/en/legal/end-user-agreement/

texten ovan utesluter ju alla förslag i posten ovan...

Annars kan man ju skaffa ett program me musiksnuttsbibliotek å klippa ihop sin egen lilla musik.. :) Som många säger så behöver man inte ha så lång musik eftersom det oftast går snabbt.. säg att man kanske rent generellt kan ha ett 30 sek musikavsnitt.. självklart skall detta vara loop vänligt..inga "stora skarvar" eller så :)

Tack ska ni ha, och så hittade jag ett bra ställe själv till slut när jag visste vad jag skulle söka på. http://www.neosounds.com
Finns hur mycekt bra som helst där, och ja, till ett bröllopsalbum så ÄR det effektfullt med rätt bakgrundsmusik, och min sida tar inte lång tid att ladda, eller förresten testa och ge feedback. http://www.studiolivia.se och gå till "Bröllopsfoto".

Musik till bildspel i all ära, men som redan nämnts:
Det är direkt o-bra med musik som startar automatiskt direkt när man kommer in på sidan. Skrämmer iväg de flesta besökare.

ANNONS
Götaplatsens Foto