Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är det bättre att använda manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigrid77

Medlem
Hej!

Från att ha plåtat med en äldre helmanuell kamera är jag nu på g att skaffa mig en nyare af-kamera. Känner dock att jag kört fast lite i kameradjungeln... Rent spontant så lutar det åt en Nikon-kamera. Framför allt har jag tittat på och läst om F80 (är inte beredd att gå speciellt mycket högre än så i pris).
Såsom jag förstått av recensioner och foruminlägg är den vanligast ansedda nackdelen med denna kamera att ljusmätningen inte fungerar med manuella objektiv...

Med risk för att vara extremt okunnig... Vad jag som nybörjare inte får kläm på är det här med autofokusobkektiv respektive manuella objektiv...

För det första: Har jag förstått det rätt att man med manuella objektiv alltid ställer in avståndet för hand, dvs att autofokus aldrig fungerar med dessa objektiv? Och i så fall: I vilka situationer är det att föredra att kunna ställa in skärpan manuellt i stället för med autofokus?

Det som jag saknar mest med min gamla kamera är ju just autofokusfunktionen.

Min fråga som nybörjare är /T

Oj, ovanstående inlägg slank iväg innan jag var klar med redigeringen...

Vad jag funderar över är helt enkelt hur mycket jag kommer att lida av nämnda nackdel med F80:n... Just nu vet jag ju inte ens när jag komemr att vilja använda manuella objektiv.

Usch, blev rörigt det här... hoppas att någon förstår mina tankebanor... ;-)

/T

Ja, det är riktigt att du inte får någon autofokus med manuella objektiv. Det är just det som är manuellt med dem.

Det främsta skälet att köra manuella objektiv är den gigantiska andrahandsmarknaden med bra objektiv till superlåga priser. Vissa gamla bra objektiv har inte heller kommit ut i autofokusversioner. I min ägo har jag t ex 80-200/4 och PC35/2.8, som inte går att hitta moderna motsvarigheter till.

Saknar du autofokus idag skall du naturligtvis köpa autofokusobjektiv. Du kan ju fokusera manuellt med dem också. Och köper du bara autofokusobjektiv är inte F80 en begränsning.

Aha... så det har egentligen inte med själva fotograferandet att göra utan snarare med utbudet om man väljer manuella objektiv i stället för af?

Så.. om jag inte planerar att införskaffa så många objektiv (utan kan tänka mig att köpa ett fåtal dyrare af i stället) - då finns det egentligen ingen nackdel?

Går det förresten att fokusera manuellt med alla typer av af-objektiv?

Sigrid77 skrev:

Japp, mer eller mindre bra. De lite dyrare objektiven brukar vara lättare och skönare att fokusera manuellt med. De billiga är oftast (alltid?) sladdriga och svåra att ställa in exakt fokus.

Sigrid77 skrev:
Ja det gör det. En del är mer lämpade än andra, dels genom fysiska förutsättningar (storleken på fokusringen till exempel, på vissa objektiv är den bara ett par millimeter bred => omöjlig att använda bekvämt), dels genom känslan (en del känns väldigt plastiga och enkla eller så löper fokusringen så lätt att små förändringar av inställningarna blir mycket svåra).

En del objektiv ger dessutom möjligheten att fokusera manuellt utan att ställa om till MF, en fördel om kameran velar fram och tillbaka, då kan man gå in och göra en grovinställning eller tvärtom, när man vill finjustera var fokus skall ligga.

Edit: Vad seg jag var då...

Om du tänker framåt, så finns det mer att tänka på angående Nikonobjektiv. De olika modellserierna överför olika mycket information till kameran. D- och G-objektiv har en CPU i sig, gissningsvis med lika mycket datorkraft som hela Apollo 5-raketen :) De objektiven utnyttjar du bara fullt ut med ett kamerahus av senare modell.

Men som sagt, om du nöjer dig med den funktionalitet du får, så går det nog att slänga på NÄSTAN vilket Nikonobjektiv som helst på en F80. Lusläs manualen och kontrollera först, bara!

Varför inte en beg. F100

Har du kollar på en beg. F100? Går att hitta för riktigt låga pengar idag om man bara har lite is i magen. Såg senast för ett par dagar en F100 med batteripack, inkl. SB-28 för 6000:- (eller om det var 7000:-, kommer inte riktigt ihåg). Rena fyndet om sakerna är i bra skick!

Tack för alla bra svar!

Ytterligare en fråga när jag ändå är igång...

Har förstått att F80 har ögonstyrd fokus. Är detta något som är bra för en nybörjare eller är det bara förvirrande?

/T

På just F80 fungerar inte ljusmätningen med manuella objektiv. Det finns väl ett par undantag, 45/2,8 P är ett av dem. Det gäller också F55, F60, F65, F75 och säkert ett par hus till.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att F80 inte fungerar överhuvudtaget med gamla objektiv? Det står bara error när man sätter på en gammal glugg.

F100 är en stor uppgradering jämfört med F80. Det är en helt annan nivå på kamera och pris. F100 erbjuder även ljusmätning med gamla objektiv. Dock inte matrismätning.

Edit: Nikon har inte ögonstyrning. Däremot sitter det en fokuspunktväljare baktill på kamera som är smidig att använda. (Bättre än andra märken.)

Ljusmätning med manuella gluggar utan CPU får man bara på proffshusen. F100, F5, F6, D1h, D1x, D2h, D2x

På de senare modellerna även matrixmätning

Senast ändrad:
hej , jag vill slå ett slag för f90x
går att hitta på begmarknaden för en struntsumma .
ett bra hus som du kan utveklas med .
ligger kanske till _& med lite under f80 i pris .
nu har jag inte så stor erfarenhet av nikon men har andvänt både f80 & f90 litegrann & tycker nog att f90 är ett bättre val

Den stora fördelen med att fokusera manuellt är kontrollen. Du lägger skärpan där DU vill ha den och den ligger kvar där utan krångel.

Med normal autofokus finns risk att skärpan hamnar där kameran vill i stället. Visst kan man fokusera och sedan komponera om men då måste man hela tiden hålla kvar avtrycket halvvägs nedtryckt vilket är lite bökigt.

Personligen tycker jag Nikon F80 är alldels för dyr. F75 är nästan lika bra och kostar endast hälften så mycket.

Min kamera är ett verktyg jag använder för att ta den bilden jag vill ha och de tillbehör som objektiv, filter, motorer, stativ mm är också bara verktyg, därför ser jag det mer som att man använder det som är bäst i just den situationen man befinner sig i.

Snabba rörliga motiv som vissa sporter, vissa djurbilder kan jag förstå att AF objektiv är väldigt användbara till. Men de flesta fall är bilden statisk, det vill säga motivet är i det mesta stillastående. Vill man ha stortskärpedjup, långa tider så är det stativ som måste till och vad gör då AF objektivet för nytta.

Jag tror att det är lättare att bara "bränna" iväg några bilder och hoppas på det bästa när AF objektiv används. Det går ju så fort. Men med eftertanke och kunskap om exponering och fokusering blir bilden bra med kanske bara en enda ruta tagen.

4500:- för en F100 torde vara ett rätt så oslagbart pris! Osannolikt mycket kamera för pengarna! Blev nästan sugen på att köpa en till (vet inte varför...)!

ANNONS
Götaplatsens Foto