Annons

När du har bestämt dig - IXUS40!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Nu efter flera månaders intensivt grubblande, sökandes och trevandes efter den rätta "ultimata" kompaktdigitalen för mina behov så har jag äntligen bestämt mig. Det blev en Canon IXUS40. Ingen A75/85/95 eller Coolpix 4200 eller Minolta XG. Det var IXUS40 jag ville ha.
Några av anledningarna till valet är:

1. Väldigt liten och kompakt. Glider ner i jeansfickan utan problem.
2. Helt i metall och en fröjd för ögat.
3. Många manuella inställningsmöjligheter, dock inte val av bländare/slutartid.
4. Förvånansvärt bra bildkvalité trots sin storlek även om de högre ISO-talen inte är någon fröjd att använda. Men det är inte många digitalkompakter som är bra på den punkten.

---------------

Nu när jag äntligen håller den i min hand så känner jag spontant att jag gjorde rätt val men det gör man ju oftast när man är nykär =)
Jag öppnade kartongen och kollade igenom tillbehören och såg att det fanns gott om användarvänlig information. Allt från hur man använder mjukvaran i datorn till hur man hanterar kameran och skriver ut via PictBridge-gränssnittet. Jag letade mig snabbt ner till det lilla paketet som innehöll kameran och klämde på den. Den kändes bra i handen och jag är glad att den är av metall. Utan det hade den nog känts väldigt skör och ömtålig. För den är ju trots allt väldigt liten. Jag ägnar några sekunder åt att fundera hur det är möjligt att få plats med ett sånt underverk i en sån liten "fotoframkallning-låda"
Jag tryckte i batteriet och minneskortet och tryckte på ON/OFF knappen. Då välkomnades jag av ett litet plingplong ljud, därefter ställde jag in datum/tid. Nu var den igång!

När jag börjar greja med reglagen så gillar jag knapparnas placering. Allt ligger pedagogiskt och lättillgängligt. Jag tar några snabba snapshots på helt meningslösa ting och granskar det i uppspelningsläget. Där ser det fint ut och man kan snabbt och lätt bläddra mellan bilderna, zooma, visa histogram.
När jag går tillbaka till record-läget kommer jag på att jag saknar "live-histogramet" som jag hade på min A1:a innan den fick göra plats åt Nikon D70. Det hade varit en spännande feature även för denna lilla sak. Dessutom ser man ju ingen exponeringsinformation såsom bländare/slutartid någonstans men det visste jag som tur var sen innan.

Nu har jag tagit några bilder både inomhus och utomhus. Utomhus fungerar autofokusen perfekt. Canon kallar deras avancerade autofokus för Ai AF och om man stänger av den så ser man en rektangulär fokuspunkt mitt på skärmen. Vet ännu inte om den är styrbar. Den manuella fokuspunkten dyker dock bara upp om Ai AF är avstängd och man är i ett av de manuella lägena.
Angående de manuella inställningsmöjligheterna så kan man bl.a. ställa in vitbalansen i 5 lägen (förutom AWB) plus en egen där man mäter mot ett gråkort eller en bit vit kartong för den delen.
Även ISO-tal (ISO 50, 100, 200, 400 och AUTO) och exponerings-kompensationen.
Sedan finns det lite effekter som är välkommet på digitalkompakter. Där kan man välja mellan kraftig, neutral, låg skärpa, sepia och svartvitt. Sepia och svartvitt ser faktiskt riktigt trevliga ut.
Man kan även ställa in JPEG-kompressionsgraden från Superfin till Normal.

Superfin = 121 bilder på ett 256MB kort
Fin = 218 bilder
Normal = 431 bilder

Jag har dock inte kollat in hur pass bra kvalité Fin och Normal ger, men varför kompromissa. Bilderna blir runt 2MB så den käkar ju inte upp minneskortet direkt.

Sedan har vi ju det här med blixten och jag tycker den fungerar alldeles utmärkt så här initialt. Den lyser upp perfekt, även 4-5 meter bort. Jag hittade inställningen för att stänga av den hemska AF hjälpbelysningen men den vägrade låta bli att blända mina porträtt-offer. Har ännu inte märkt att blixten inte lyser upp ut i kanterna men det kanske den inte gör fullt ut. Jag kan inte heller uttala mig om softade kanter och kromatisk abberation än, det får bli vid ett senare tillfälle. Några få testbilder gör bara det till en väldigt subjektiv bedömning.

Det var min första reflektion över den lilla metallmojängen kallad IXUS 40.

Tack för visat intresse!

Mvh
Dennis

Senast ändrad:
En snapshot-bild på min syrra. Kameran var inställd på kvällsporträtt.

Bilagor

• img_0006.jpg
    img_0006.jpg
    44.4 KB · Visningar: 761
Ännu en bild med allt på AUTO. Dock tror jag att den tjongat upp ISO-talet till 400. Vet inte riktigt eftersom jag inte ser det nånstans. Kanske ser det i Canons egen programvara?
Hursomhelst är bilden tagen när solen precis gått ner
men AF hade inga problem att hitta rätt.

Original: http://www.dpfoto.com/images/IMG_0005.jpg

Bilagor

• img_0005.jpg
    img_0005.jpg
    45.9 KB · Visningar: 753
En bild tagen i mitt vardagsrum med inomhus-motivprogrammet. Här är jag också osäker på ISO-talet eftersom jag inte installerat Canon-programvaran ännu. Photoshop visar inte ISO-talet men ett annat program kanske gör.
Hursomhelst misstänker jag ISO400 här.

Original: http://www.dpfoto.com/images/IMG_0007.jpg

Bilagor

• img_0007.jpg
    img_0007.jpg
    46 KB · Visningar: 730
Då var min lilla genomgång slut för denna gången. Tveka inte att fråga om andra specifika testbilder eller annat som har med IXUS40 att göra. Men som tråden poängterar ska denna tråden helt ägna sig åt IXUS40.

Hoppas ni uppskattar innehållet!

Mvh
Dennis Persson
www.dpfoto.com

tja

jag har haft min ixus40 i 3mån
men har inte använt den så mkt
hade en ixus400 innan kan säga att bilderna med den var mkt skarpare än med ixus 40
men som sagt den nya ligger i lådan o dammar
nästa vecka åker jag till Thailand då blir det några hundra bilder
då får jag svar på min fråga oxå

Ibland får man en viss vinjettering, annars har jag inte något större problem med kameran. Jag ställde in lägsta ISO och tycker den är riktigt bra för att vara så liten.
Jag förstår dock inte varför man skulle vilja stänga av AF-belysningen? Den är ju kanonbra!

Goddag!

Jag är nyfiken på hur funktionen långa slutartider: på/av fungerar.
Har inte fått klarhet i den frågan och i dessa tider av kunskapstörst och inköpstankar är jag i behov av att veta detta. Hade helst velat att ixusen 40 hade lite mer manuella inställningar på bländare och expo.tid. Men, man kan inte få allt på ett packe.

Mvh

Re: Inte så pjåkiga bilder

Carl-Gustav skrev:
Jag tycker att IXUS 40 många gånger får onödigt dåliga omdömen när det gäller bildkvaliten.

vadå tror du att jag sitter o ljuger
ixus 400 ger ju finare o skarpare bilder
men om man inte har nåt att jämföra med är ixus40 en grym kamera

jag har ägt o äger
FujiFilm FinePix 1300
FujiFilm FinePix 40i
Minolta Dimage X
Minolta Dimage 21
Minolta Dimage F300
Canon Ixus 400
Canon Ixus40
Olympus c-765
Olympus C50
Olympus C60

om jag skulle välja av dom tre
1. Ixus 400
2. Olympus C-765
3. Ixus 40

ps.det är kvalitén på bilderna jag går efter

Tror knappast han menade att du ljög. Han menade bara att vissa recensioner är lite väl hårda mot digitalkompakterna. Det är ju trots allt en väldigt liten sak som ska försöka prestera så bra som möjligt. Allt är relativt! IXUS40 är ju inte ens på samma planet som min Nikon D70 i bildkvalité och funktionalitet.

Jag är väldigt imponerad över vad IXUS40 kan prestera i förhållande till storlek.

lång slutartid

slama skrev:

Jag är nyfiken på hur funktionen långa slutartider: på/av fungerar.

När du har aktiverat den kan du manuellt välja en av nedanstående slutartider (i sekunder räknat):
1, 1.3, 1.6, 2, 2.5, 3.2, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15

Jag använder den lilla tygbiten som följde med kameran som skydd när jag har den i fickan för att undvika att repa skärmen men den känns lite sladdrig och det är lätt att kameran glider ur påsen.

Är det någon som vet någon riktigt liten väska. nja, snarare någon form av skydd när man har den i fickan. Kanske nåt annat i tyg eller läder.

Tygpåsen med kameran ser ni på bilden nedan. Gärna något i samma storlek fast i ett mer beständigt material.

Det är ju inte bara displayen som repas. Metallhöljet blir väldigt lätt repat också. Har redan lyckats repa den lite på framsidan men det kan man väl inte polera bort?

Bilagor

• _dsc2390.jpg
    _dsc2390.jpg
    47.2 KB · Visningar: 213
Lionheart skrev:
Jag använder den lilla tygbiten som följde med kameran som skydd när jag har den i fickan för att undvika att repa skärmen men den känns lite sladdrig och det är lätt att kameran glider ur påsen.

Är det någon som vet någon riktigt liten väska. nja, snarare någon form av skydd när man har den i fickan. Kanske nåt annat i tyg eller läder.

jag köpte skinnväskan till min Ixus40
den passa perfekt i den
betala 119:-

väskan heter
LOTUS 305

storlek
6,2 x 3,8 x 10 cm

från Expert

ANNONS
Götaplatsens Foto