Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Någon med erfarenhet av mellanring till 100/2.8 Makro?
- Trådstartare ¿prodigy¿
- Start datum
J0£L
Aktiv medlem
Jag köpte ett set mellanringar från Kenko med brännvidderna 12/20/36, som jag har kört dem med mitt Tamron macro 90mm, 2.8 (visserligen Nikon men ändå).
Resultatet är väl att du för en större förstoring
. Jag tycker att de funkar bra men ett stativ kan vara att föredra upplevde jag, speciellt när alla mellanringarna var monterade samtidigt.
Resultatet är väl att du för en större förstoring
Daniel R
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
EF 100/2.8 Macro USM +
12mm Ring = 1,19x förstoring
25mm Ring = 1,39x förstoring
Hur får man fram detta? Jag lyckades inte riktigt med hjälp av formlerna i "makro artikeln"
Har ett tamron 90mm som jag funderade på att använda tillsammans med mellanringar.
Om jag har uppfattat det hela rätt kan jag altså öka avbildningsskalan?
Pupillen
Aktiv medlem
Jag skulle gissa att du satt in 100 mm som brännvidd i formlerna, ett modernt makrotele får dock kortare brännvidd vid närgränsen. Om du därför sätter in brännvidden 64 mm istället för 100 mm i formlerna ska du få samma siffror som Jesper.Daniel R skrev:
Hur får man fram detta? Jag lyckades inte riktigt med hjälp av formlerna i "makro artikeln"
Brännvidden på ditt objektiv vid skala 1:1 är TROLIGEN i ungefär samma storleksordning.
I övrigt kan man kanske påpeka att man rent optiskt sätter objektivens dyrt inköpta inbyggda avbildningsskaleoptimering lite ur spel när man använder mellanringar med makorobjektiv. I praktiken lär det dock spela rätt liten roll så länge vi fokuserar objektivet nedåt skala 1:1 och bländar ner lite.
Pupillen
Aktiv medlem
Det är rätt uppfattat.
Om det är värt det är svårt att säga, en sats nya mellanringar brukar vara rätt dyra numera och då kan man ifrågasätta om det inte är bättre att lägga pengarna på en telekonverter istället. En 1,4X-konverter ger dig ju skala 1,4:1 och en på 2X skala 2:1. Dessutom med bibehållet arbetsavstånd.
Nackdelen är lite större ljusförlust, men det har bara betydelse om man fotograferar på full öppning och är heller inte så stor som man ofta tror. Skärpeförluster blir det naturligtvis i båda fallen, men man startar ju från en väldigt hög nivå med sådana här objektiv så det finns ju lite marginaler innan det börjar bli kritiskt.
Om det är värt det är svårt att säga, en sats nya mellanringar brukar vara rätt dyra numera och då kan man ifrågasätta om det inte är bättre att lägga pengarna på en telekonverter istället. En 1,4X-konverter ger dig ju skala 1,4:1 och en på 2X skala 2:1. Dessutom med bibehållet arbetsavstånd.
Nackdelen är lite större ljusförlust, men det har bara betydelse om man fotograferar på full öppning och är heller inte så stor som man ofta tror. Skärpeförluster blir det naturligtvis i båda fallen, men man startar ju från en väldigt hög nivå med sådana här objektiv så det finns ju lite marginaler innan det börjar bli kritiskt.
Flahultarn
Aktiv medlem
Någon som kan ge förstoringen man får med ett EF100/2.8 och en hel sats Kenko dvs 12/20/36? är ute efter max förstoring